Kan man flytta innan uppsägningstiden gått ut?

Jag kommer ärva min mors hus och har därför sagt upp min lägenhet. Eftersom jag kommer få tillträda villan relativt snart så hade det varit förmånligt om jag också kunde flytta in så snart det går. Jag har uppsägningstid så sista datumet för lägenheten är 31 augusti 2022. Är det möjligt att flytta tidigare än så? Vill kunna spendera sommaren i det nya huset. Så tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga.

Det finns inget hinder att du som hyresgäst flyttar ur ditt gamla boende tidigare än datumet för avtalets upphörande. Du har alltså möjlighet att flytta så snart du får tillträde till ditt nya boende.

Däremot kan du inte kräva att hyresvärden ska låta avtalet upphöra till ett tidigare datum. Din betalningsskyldighet kvarstår för hela uppsägningstiden även om du väljer att flytta tidigare.
Vissa hyresvärdar är dock samarbetsvilliga och kan försöka hyra ut lägenheten tidigare till den nästkommande hyresgästen för att gå dina önskemål tillmötes. Om ni kommer till en sådan överenskommelse kan ditt avtal och betalningsskyldighet alltså upphöra tidigare än uppsägningstiden egentliga slutdatum.

Min rekomendation är alltså att du i första hand vänder dig till din hyresvärd och meddelar att du är villig att lämna över lägenheten tidigare än planerat. Om de inte kan göra en sådan lösning finns dock inget hinder att du ändå flyttar tidigare, men din skyldighet att betala för din nuvarande hyresrätt kvarstår hyresperioden ut.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Jakob JohanssonRådgivare