Kan man fortsätta med en husförsäljning även om en av ägarna går bort innan affären är klar?

Hej, min syster och hennes man ska sälja ett hus som de äger gemensamt och det är så att hennes man är sjuk i cancer och är i slutskedet så min fråga lyder kan hon fortsätta försäljningen om han går bort innan affären är klar? De har barn sedan tidigare med andra inga gemensamma barn.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så länge hennes man lever så har de som ägare till fastigheten rätt att förfoga över huset som de vill och kan sälja det. Men när hennes man dör kommer alla hans tillgångar (hans del i huset) att tillfalla dödsboet.

Beroende på hur långt husförsäljningen har kommit kan olika saker gälla. Om han till exempel avlider efter uppdragskontrakt för mäklare är tecknat men innan köpekontraktet har tecknats så ska köpekontraktet nu istället tecknas av alla företrädare för dödsboet. I den här situationen ska en bouppteckning upprättas och om denna bouppteckning inte hinner registreras innan köpekontraktet tecknas så ska det villkoras i kontraktet att bouppteckningen måste vara registrerad vid tillträdesdagen.

Om han avlider efter att köpekontraktet är tecknat men innan tillträdesdagen gäller istället att dödsboet är den som slutför försäljningen. Även i detta fall krävs en registrerad bouppteckning innan tillträdesdagen för att säkerställa att rätt personer tecknar köpebrevet och likvidavräkningen för den avlidnes räkning.

Du kan läsa mer om detta på Mäklarsamfundets hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare