Kan man göra ett särkullbarn arvlös?

A och B är gifta. A har barn i ett tidigare äktenskap samt barn med B i det nuvarande. Kan man i ett inbördes testamente göra barnen i det första äktenskapet arvslösa, så att all kvarlåtenskap tillfaller barnen i det andra äktenskapet efter bådas bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett barn har alltid rätt till sin laglott från sin förälder (hälften av arvslotten = det barnet skulle fått ut om testamente inte fanns), ÄB 7:1. Att det är ett särkullbarn saknar betydelse. Det går således inte göra sitt barn arvlöst genom testamente i Sverige.

Dock måste ett barn för att kunna få ut sin laglott efter sin förälders död påkalla jämkning i testamentet om föräldern testamenterat bort egendomen, detta står i ÄB 7:3. Innebörden är att inom sex månader efter delgivningen av testamentet måste ett barn till testamentstagaren framställa krav om att få ut sin laglott. Annars förlorar barnet sin rätt att få ut sin laglott.

Svaret på din fråga är alltså att det inte går att frånta ett barn sin rätt till laglott efter sin förälder genom testamente. Dock måste barnet vara på sin vakt för att påkalla jämkning hos testamentstagaren inom sex månader från delgivningen av testamentet för att få ut sin laglott.

Hoppas detta var till hjälp, med vänlig hälsning

Rådgivare