FrågaSKATTERÄTTAvdrag28/01/2020

Kan man göra ett schablonavdrag vid försäljning av fastighet?

Hej. Då min far gått bort så skall vi sälja hans hus. Huset är byggt 1963 och vi vet inte vad han lagt på reperationer genom åren.Finns det något schablonavdrag man kan göra.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en kapitalvinst så ska statlig inkomstskatt betalas

Om det uppstår en kapitalvinst vid försäljningen av huset, så ska ni betala skatt på vinsten. Kapitalvinsten räknas ut genom att ta ersättningen minus omkostnadsbeloppet (44 kap. 13 § inkomstskattelagen, IL). Ersättningen är det belopp ni får betalt för huset. Omkostnadsbeloppet är det belopp som er far köpte huset för, eller byggnadskostnaden om han själv byggde huset. Till omkostnadsbeloppet räknas också kostnader för förbättring och reparation (45 kap. 12 § IL). Om ersättningen är större än omkostnadsbeloppet, så har ni gjort en kapitalvinst på huset. Ni ska i så fall betala 22 % statlig inkomstskatt på vinsten (45 kap. 33 § och 65 kap. 7 § IL).

Kan vi göra ett schablonavdrag vid försäljning av huset?

Ni kan inte göra ett schablonavdrag för de reparationskostnader er far har haft. Ni måste kunna visa för Skatteverket att er far haft en kostnad som är avdragsgill. Det gör ni enklast genom att leta reda på kvitton, fakturor, bankutdrag och liknande.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma till oss!

Jakob OsmoRådgivare