Kan man ha ett avlönat arbete under vård enligt 27 § LVM?

Om man vårdas under LVM på en p27. Får man ha ett avlönat arbete som en del av behandlingen? Som är i samråd med de olika instanserna.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

27 § LVM - "Statens institutionsstyrelse skall, så snart det kan ske med hänsyn till den planerade vården, besluta att den intagne skall beredas tillfälle att vistas utanför LVM-hemmet för vård i annan form.

Socialnämnden skall se till att sådan vård anordnas.

Om det inte längre finns förutsättningar för vård i annan form, får Statens institutionsstyrelse besluta att missbrukaren skall hämtas tillbaka till hemmet."

I första stycket avses såväl vård i institutionsform som vård i öppna former. Familjevård för vuxna missbrukare eller väl planerade öppenvårdsprogram av olika slag kan vara lämpliga alternativ. I begreppet vård i annan form ingår således en mångfald av olika tänkbara vårdalternativ. Det gemensamma är emellertid att det alltid måste ingå en adekvat behandling i vården. Det får inte förekomma att någon bereds möjlighet att vistas utanför LVM-hemmet utan att han ingår i något vårdprogram. Det möter därvid i och för sig inte hinder att missbrukaren bor hemma om han deltar i ett program.

Vården kan alltså vara av olika slag. Ett avlönat arbete är inte uteslutet så länge det ingår i ett särskilt vårdprogram. Något avgörande om saken har jag dock inte hittat och kan därför inte uttala mig säkert kring frågan.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare