FrågaAVTALSRÄTTAvtal10/01/2020

Kan man ha ett juridiskt avtal om vad som helst, så att man kan stämma den andra parten om den inte följer det?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Ja i princip kan du ha ett avtal om vad som helst och ett bindande avtal kan vara skriftligt eller muntligt.

Det framgår inte vad det är för avtal du tänkt dig, men vissa avtal har viss formkrav för att det ska vara giltigt t.ex. ett avtal om köp av fastighet. Sedan så ska avtalet vara skäligt, d.v.s har man ett avtal om som säger att uppsägningstiden är 10 år, så kan det anses vara oskäligt eftersom en uppsägningstid oftast är mellan 1 mån- 6 mån. Ett oskäligt avtal kan anses vara ogiltigt. Du kan läsa om de andra ogiltighetsgrunderna för ett avtal i Avtalslagen 28 § - 38 § där exempelvis tvång och svek nämns.

Om avtalet accepterats av båda parter och avtalet är giltigt enligt avtalslagen, så kan man stämma den andra parten om den inte följer det. Dock är ett tips att försöka lösa det själva i första hand, eftersom en domstolsprocess kan sluta väldigt dyrt!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare