Kan man ha två förstahandskontrakt samtidigt om man hyr ut den ena lägenheten?

Hej!

Kan man ha två förstahandskontrakt på studentbostäder samtidigt om jag hyr ut den andra i andrahand pga att jag har praktik på en annan ort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör möjligheten att ha flera hyreskontrakt om man hyr ut den ena lägenheten. Regler om detta finns i 12 kap. jordabalken (JB).

Kan man ha flera förstahandskontrakt?

Det finns inga regler i 12 kap. JB om hur många förstahandskontakt man får ha. Det är alltså som utgångspunkt tillåtet att ha flera förstahandskontakt. Hyresvärdar har dock rätt att ställa upp villkor för att få hyra en bostad, i detta fall en studentbostad. Ett vanligt krav är till exempel att man måste säga upp sitt förra hyreskontrakt innan man skriver på det nya kontraktet. Om en hyresvärd får vetskap om att man inte bor i sin hyresrätt kan det vidare utgöra giltig grund för uppsägning.

Som huvudregel är det alltså möjligt att ha två förstahandskontakt. Man bryter därmed inte mot lagen om man skriver under fler förstahandskontakt. Detta kan dock begränsas av dels hyresvärdens villkor, dels om hyresvärden får reda på om man inte bor i lägenheten och då väljer att säga upp hyreskontraktet.

Kan man ha två förstahandskontrakt om man hyr ut den ena i andrahand?

Som sagt är det som utgångspunkt tillåtet att ha två förstahandskontakt, såvida inte hyresvärden ställer upp villkor om att man inte får ha en annan hyresrätt. Skulle hyresvärden tillåta att du har två hyreskontrakt är det dock inte fritt fram att hyra ut lägenheterna. För att en andrahandsuthyrning ska vara tillåten krävs samtycke från hyresvärden (12 kap. 39 § JB). Om hyresvärden inte samtycker kan du ansöka om tillstånd hos hyresnämnden istället. Tillstånd ska lämnas om hyresgästen har beaktansvärda skäl på grund av till exempel tillfälligt arbete eller studier på annan ort eller därmed jämförbara förhållanden (12 kap. 40 § andra stycket första punkten JB). Huruvida praktik faller under detta är dock svårt för mig att avgöra. Därtill ska tillstånd lämnas om hyresvärden inte har en befogad anledning att vägra samtycke (12 kap. 40 § andra stycket andra punkten JB). Ett exempel på befogad anledning är att hyresvärden misstänker att andrahandshyresgästen kommer missköta lägenheten. Det är därför troligtvis lättare för sig att få tillstånd enligt denna punkt än den första punkten. Slutligen är det viktigt att påpeka att om varken hyresvärden eller hyresnämnden (om du vänt dig dit) samtyckt kan du riskera att bli av med lägenheten. Detta eftersom det kan utgöra en grund för förverkande av bostaden enligt 12 kap. 42 § JB.

Sammanfattning

Huruvida det är tillåtet att ha två förstahandskontakt beror på hyresvärdarnas villkor. Om hyresvärdarna accepterar detta kan du ansöka om tillstånd för andrahandsuthyrning av den ena lägenheten. Skulle du inte göra detta kan hyresvärden säga upp hyreskontraktet. Min slutliga rekommendation är därför att du (1) läser igenom hyresvärdarnas villkor för att se om du får ha två förstahandskontakt samtidigt (2) ansöker om tillstånd för andrahandshyrning hos den ena hyresvärden eller, om denna inte samtycker, hyresnämnden.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare