FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/01/2022

Kan man häva köpet när varan inte kommer enligt angivet datum?

Hej

Om jag har beställt något till en viss datum och och sa uttryckligen att det var viktig att jag skulle ha den tills dess, och säljaren gick med på dem skulle leverera den angivna datum men inte gör det. Vad gäller lagligt enligt KöpL ,om man är två näringsidkare. Kan man häva köpet då.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Köplagen är tillämplig i de fall det rör sig om köp mellan två näringsidkare.

Enligt 25 § första stycket köplagen framgår det att köparen får häva köpet på grund av säljarens dröjsmål, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insåg eller borde ha insett detta. Så som du beskriver verkar det vara så att du har gjort det klart för säljaren hur viktigt det var med att leveransen av varan skulle ske just på det angivna datumet, vilket säljaren även gick med på vid ingåendet av köpet.

Utifrån den information du angett kan man argumentera för att det finns grund för hävning av köpet. I ditt fall kan det vara bra att samla på dig all form av bevisning du har till ditt förfogande för att styrka detta i en eventuell tvist.

Om du känner att du behöver vidare hjälp med ditt ärende rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas att du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan!

Med vänliga hälsningar,

Adam RajabRådgivare