Kan man häva köpet vid fel på en bil?

Hej, jag köpte en ny bil för nära 410 000 kr. Jag var jätteglad för min nya bil, men efter bara några veckor började bilen att krångla så jag var tvungen att lämna in den på reparation hos säljaren. Under de första fyra månaderna var bilen inne på verkstad flera gånger, sammanlagt ca 40 dagar, för avhjälpande av olika fel.

Till slut trötnade jag och krävde att köpet skulle hävas.

Har jag rätt att häva köpet? Förklara snälla

Vilka lagar styrker mitt svar på? Ange lagparagrafer gärna för att jag ska kunna hänvisa

Snälla hjälp mig, vill ha min vill haha.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du har köpt bilen som en privatperson och att du köpte den från en näringsidkare (exempelvis ett företag), detta gör att konsumentköplagen (KKöpL) är aktuell för att ge svar på din fråga (1 § KKöpL).

En vara ska stämma överens med avtalet vad gäller bland annat art, kvalitet och egenskaper (16 § KKöpL). Det är alltså fel på varan om den avviker från avtalet eller om den annars skiljer sig från vad man med fog kan förutsätta (16 § KKöpL). Eftersom du inte kunnat använda din bil på grund av ett flertal fel så uppfyller inte bilen den kvalitet man med fog kan förutsätta att den ska ha, det är alltså del på bilen (16 § KKöpL). Säljaren ansvarar för de fel som fanns vid varans avlämnande, även om felen skulle visa sig först senare (20 § KKöpL). Fel som visar sig inom sex månader från det att du fått varan antas ha funnits vid avlämnandet (20a § KKöpL). Eftersom felen på din bil visade sig inom denna period antar man att de fanns vid avlämnandet och säljaren ansvarar då för dessa.

Eftersom det är fel på varan kan du göra vissa saker gällande mot säljaren, vilket innebär avhjälpande (laga felet), omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet (22 § KKöpL). För att kunna göra något av detta gällande måste du dock reklamera felet vilket innebär att du måste meddela säljaren om felet och detta måste göras inom skälig tid (23 § KKöpL). Ett meddelande om att det är fel på varan som lämnas inom två månader från det att köparen märkte felet anses alltid ha kommit in inom skälig tid (23 § KKöpL). Det verkar som att du redan varit i kontakt med säljaren om felen, men om du inte har det så är det viktigt att du reklamerar så fort som möjligt!

I första hand är omleverans eller avhjälpande aktuellt (26 och 27 §§ KKöpL). Detta innebär att du antingen får en ny bil eller att säljaren lagar den du redan fått. Dock verkar du redan lämnat in bilen för lagning ett flertal gånger innan utan att bilen fungerat felfritt ändå. Det kanske därför inte är lämpligt med avhjälpande. Dock kan det fortfarande vara möjligt med omleverans om de kan leverera en ny bil till dig.

Om varken omleverans eller avhjälpande är aktuellt kan man i stället se om prisavdrag eller hävning av köpet är möjligt (28 § KKöpL). Eftersom du specifikt undrar över hävning av köpet kommer jag endast undersöka det närmre. Du får som köpare bara häva köpet om felet är av väsentlig (mycket stor) betydelse för dig (29 § KKöpL). Det kan antas att en bil som fått så många fel och som har behövts lagas så många gånger på verkstad har fel av väsentlig betydelse. Det borde därför finnas grund för att häva köpet.

Hoppas detta gav svar på din fråga, annars får du gärna återkomma!

Jeanna de MaréRådgivare