FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/02/2022

Kan man häva umgängesrätten för att ena föräldern inte betalas undehåll?

Hej! En fråga som gäller min dotter som i höstas har separerat från sin sambo. De har 2 gemensamma barn i åldern 2 och 5 år. Barnen bor till 100 % hos min dotter. Då mannen har/hade missbruksproblem så får han inte träffa barnen själv utan endast med sina föräldrars närvaro. De har kommit överens om att mannen får träffa barnen 2 gånger i veckan med föräldrarnas närvaro. Då min dotter står för alla kostnader vad gäller förskola och underhåll för barnen, så har de hitintills lyckas få mannen att betala in halva kostnaden vid månadsskiftet. Då nu mannen inte kan/vill betala längre så är frågan om man kan hårddra det hela med att han då även skulle förlora sin rätt till umgänge ett par dagar i veckan om han inte bidrar till underhåll? Tackar för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Föräldrabalken (FB). När det kommer till barn är den mest grundläggande principen barnets bästa. Det följer av 6 kap. 2a§ FB att barnets bästa ska vara avgörande för alla frågor om vårdnad, boende och umgänge. Vid bedömningen av vad som är bäst för barnet ska det fästas särskilt avseende vid risken att barnet eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp eller att barnet olovligen förs bort eller hålls kvar eller annars far illa, och barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna. Det blir således en bedömningsfråga där olika faktorer beaktas.

Enligt 7 kap. 1§ Föräldrabalken ska föräldrar svara för deras barns underhåll. De har en s.k. underhållsskyldighet som sträcker sig efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Barnets behov är hur mycket barnet kostar varje månad t.ex. i form av busskort, mat, fritidsaktiviteter mm. Denna underhållsskyldighet upphör vanligtvis när man blir myndig, men går man i skolan upphör den vid högst 21 år ålder. I detta fall går sonen i skolan och är 20 år.

Eftersom barnet bor med sin mamma, behöver hon egentligen inte betala något underhåll sett till att hon uppfyller denna del av underhållet genom de kostnader det medför att ha barnen boende hos sig. Detta talar därför för att pappan kommer behöva betala underhållsbidrag även fast barnen inte bor hos honom. Hur stort underhållsbidrag som ska betalas till mamman kan föräldrarna gemensamt komma överens om genom antingen eget upprättat avtal, eller genom dom.

Det är viktigt att skilja mellan underhållsskyldighet och umgängesrätt. Bestämmelser om umgänge återfinns främst i 6 kap. 15§ FB. Där stadgas att barnet ska ha rätt till umgänge med den förälder de inte bor tillsammans med. Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Det är viktigt att komma ihåg att umgänget är till för barnet och det finns ingen plikt för barnet att umgås med pappan. Han har ingen allmän rätt att umgås med barnet utan ansvaret för att umgänget ska fungera vilar på båda föräldrarna.

Här ska erinras om bestämmelsen i 6 kap. 15a§ FB som stadgar att på talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får domstolen besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden. Om en förälder inte vill att den andre ska träffa barnet kan vårdnadshavaren således vända sig till domstolen eller socialnämnden för att får hjälp att ordna umgänget. Skulle frågan komma upp till domstolen (och Socialnämnden) kommer som sagt principen om barnets bästa att avgöra utgången.

Sammanfattning: Att ta med sig av detta är i vart fall att umgänget är till för barnen och barnen har rätt till umgänge med sin pappa om det är vad dem önskar göra. Att informera pappan om att han förlorar umgänge med barnen som ett slags påtryckningsargument är inte i enlighet med lagen förutsatt att barnen vill träffa honom. Det är som sagt viktigt att båda föräldrarna ser till att umgänget så långt som möjligt tillgodoses. Pappan kan annars komma att väcka en talan om umgängesrätten.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare