FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt16/07/2023

Kan man hävda domvilla eller resning om man anser att domen är felaktig?

Grov misshndel-grov fridskränkning. Om man döms för grov misshandel men kriterierna för grov misshandel inte uppflyllts. Kan man hävda. Domvilla då?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du att vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Vad är domvilla?

Domvilla regleras i rättegångsbalken (RB), mer specifikt i 59 kap RB. Domvilla aktualiseras vid vissa specifika tillfällen. För att ändra en dom ska man som huvudregel överklaga den, vilket kan göras inom tre veckor från den dag domen meddelas, 51 kap 1 § RB. Om domen inte överklagas inom dessa tre veckor så vinner den rättskraft, vilket innebär att målet inte kan prövas på nytt, 30 kap 9 § RB. Domen ska alltså gälla och det går inte att förändra den. Det finns dock vissa undantag till detta. Domvilla är ett sätt att angripa en dom när den har rättskraft. Domvilla innebär i grova drag att domstolen har begått ett grovt rättegångsfel och reglerar processuella fel (att förfarandet inte har gått rätt till). Domvilla kan bli aktuellt om:

  1. Rättegångshinder har förelegat, t.ex. att målet redan har prövats av domstolen,
  2. Domen omfattar någon som inte blivit korrekt stämd,
  3. Om det inte i domen framgår hur rätten har dömt i saken eller om domen annars är oklar,
  4. Ett annat grovt rättegångsfel, t.ex. att domaren är jävig.

Detta följer av 59 kap 1 § RB. Ansökan om domvilla görs skriftligen hos domstol, och beroende på vilken instans som meddelat domen till HovR eller HD, 59 kap 2 § RB. Klagan över domvilla enligt punkt 1, 2 och 4 måste göras inom sex månader, annars är det för sent. Om det är så att domstolen finner att domvilla anses föreligga ska domen undanröjas, 59 kap 1 § RB och målet ska prövas på nytt.

Resning kan vara aktuellt

Eftersom domvilla främst tar sikte på processuella fel, dvs fel i rättens sätt agera, och inte fel i hur de dömt, så kan resning vara ett alternativ. Rensning regleras i 58 kap RB och är ett annat sätt att angripa en dom som fått rättskraft. Resning till fördel för den dömde har ingen tidsbegränsning, utan det kan ansökas om när som helst till skillnad från domvilla. Innebörden av en resning är att målet ska prövas på nytt. Huvudregeln är att målet ska tas upp av den domstol som sist dömt i målet, 58 kap 7 § RB. Det finns fem grunder för resning:

  1. Brottsligt förfarande eller tjänsteförseelse,
  2. Jävighet,
  3. Förfalskad bevisning,
  4. Nya omständigheter eller bevis som medför sannolik påverkan på utgången eller om det finns synnerliga skäl,
  5. Rättstillämpning uppenbart i strid med lag.

Detta framgår av 58 kap 2 § RB.

I ditt fall

Det framgår inte från din fråga när domen meddelades, men om det skedde nyligen kan det finnas möjlighet till överklagan om tidsfristen fortfarande löper, så jag rekommenderar att i första hand kolla upp detta. Om domen har vunnit rättskraft så är klagan över domvilla eller resning dina alternativ. Eftersom du lämnar så få omständigheter och inte säger varför du inte tycker förutsättningarna för brottet är uppfyllda, så är det svårt för mig att säga vad som är bäst att göra. Eftersom du anser att domstolen dömt materiellt fel så kan dock resning vara ett alternativ, om du till exempel har nya bevis för att förutsättningarna inte är uppfyllda eller om du anser att  rättensn lagtolkningen är oriktig/fel.

Hoppas du fick svar på din fråga. Skulle du ha fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline

Julia NilssonRådgivare