Kan man hyra ut en lägenhet till samma person med samma skäl efter avtalet har löpt u?

Hej! Jag hyr just nu en lägenhet i andrahand. Den personen som står på förstahandskontraktet angav probsambo som skäl för uthyrning och fick då hyra ut lägenheten till mig under en 1års period. Båda parterna vill förlänga avtalet men kan man få till en förlängning med samma skäl alltså provsambo eller är det ett år som gäller? Vad finns det då för andra skäl till förlängning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor rörande andrahandsuthyrning brukar oftast bostadsrättsföreningen eller hyresvärden ha interna regler för. Att ange provsambo som ett skäl igen efter ett år kan vara okej om man inte riktigt är säker än. Det enklaste och bästa är ifall du tar kontakt med styrelsen i föreningen eller hyresvärden och frågar vilka regler som gäller, det är nämligen inte samma regler inom alla föreningar.

Hoppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare