Kan man i testamente bestämma vad arvet ska användas till?

Hej Undrar om det går att bestämma i ett testamente vad pengarna som barnen ärver efter min död ska användas till och vice versa dvs vad pengarna får inte användas till.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undar om man i ett testamente kan bestämma vad arvet ska, och inte ska, användas till. Lagen jag kommer använda mig av för att besvara din fråga är ärvdabalken (ÄB)

Kan man i ett testamente bestämma vad pengarna ska användas till?

Testamenten ska i regel tolkas enligt testatorns vilja (11 kap. 1 § ÄB). Testator är beteckningen på den som upprättat testamentet. Därför kan det även i testamentet ingå villkor om hur hur pengarna ska hanteras och vad de ska gå till.

Det går i testamenten att utforma så kallade ändamålsbestämmelser. Med en sådan kan testatorn förordna om att egendom ska användas på ett visst sätt. Det blir sedan dödsboet, eller den som ärver egendomen, som ansvarar för att verkställande av ändamålsbestämmelsen följs. Om ändamålsbestämmelsen inte följs, kan talan väckas för att påkalla dess uppfyllelse (22 kap. 7 § ÄB).

Ändamålsbestämmelser kan vara både positiva och negativa. De positiva förpliktar den som ärver att exempelvis använda pengarna på ett sätt som testatorn bestämt i testamentet. Negativa ändamålsbestämmelser innebär att den som ärver inte får göra något visst med egendomen.

Sammanfattningsvis är det alltså möjligt att i ett testamente påverka hur pengarna ska användas, eller inte användas.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare