Kan man justera arvslotten?

Om jag skulle betala del av min mammas bostad (när hon nu behöver flytta men inte kommer att ha råd till ett bra boende) kan man skriva något så att jag får en större del av arvet vid hennes bortgång?

Detta skulle isåfall förstås vara överenskommet med mitt syskon.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man kan testamentera mer till ett av sina barn. Eftersom det berör arv och testamente blir ärvdabalken tillämpbar.

Kan man skriva testamenten för att justera arv?

Din mamma kan skriva ett testamente för att ge dig en större del vid hennes bortgång. Som huvudregel ärver du och ditt syskon eran arvslott. Om ni endast är två syskon ärver ni hälften var (2 kap 1 § Ärvdabalken). Din mamma kan testamentera bort en större del till dig så länge hon inte testamenterar bort ditt syskons laglott som är hälften av arvslotten, det vill säga en fjärdedel av hela arvet förutsatt att din mamma endast har två barn (7 kap 1 § Ärvdabalken).

Upprättelse av testamente

För att testamentet ska vara giltigt behöver två vittnen skriva under det och vittnena behöver veta att det är ett testamente (10 kap 1 § ärvdabalken).

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare