FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/05/2022

Kan man klandra ett beslut som fattats vid förvaltningen av en samfällighet?

Hej! Jag är medlem i en samfällighet med 15 medlemmar. På årsstämman togs det ett beslut om att investera i nya armaturer. Ett beslut med enkelmajoritet dvs. det framgår inte att två tredjedelar har röstat för förslaget. Ingen protokollföring har heller skett så det är svårt att avgöra hur många som sa ja samt hur många var emot. Min fråga är: Strider årsstämmans beslut mot paragraf 12 i lagen om förvaltning av samfälligheter eller inte?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns två sätt att förvalta en samfällighet, delägarförvaltning och föreningsförvaltning, 4 § lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter (SamfällighetsL). För att 12 § ska vara tillämplig så krävs det att samfälligheten förvaltas genom delägarförvaltning. Jag kommer behandla både fallet för att din samfällighet är delägarförvaltad och föreningsförvaltad.

Om din samfällighet är delägarförvaltad

I delägarförvaltade samfälligheter så gäller som huvudregel att alla delägare ska vara eniga i frågor om samfälligheten, 6 § SamfällighetsL. Om delägarna inte kan enas så kan en av delägarna begära att lantmäterimyndigheten håller ett sammanträde med medlemmarna för att avgöra frågan, 7 § SamfällighetsL.

Vid sammanträdet gäller som huvudregel det förslag som fått flest röster, när det kommer till installerandet av nya armaturer så gäller huvudregeln, 12 § 2st. SamfällighetsL. Förutsatt att ni hade ett sådant sammanträde och fler röstade för förslaget att införa nya armaturer har alltså inget fel skett på den grunden.

Ordföranden för mötet ska också föra protokoll där det bl.a. ska framgå hur många som röstat för respektive mot ett förslag, 14 § SamfällighetsL. När det inte sker har du som delägare rätt att väcka talan mot de övriga delägarna vid mark- och miljödomstolen inom 4 veckor, annars går du miste om din rätt till det, 15 § SamfällighetsL.

Om din samfällighet är föreningsförvaltad

Om samfälligheten är föreningsförvaltad så får du utöva din rätt vid föreningsstämman, 47 § SamfällighetsL. Där gäller som huvudregel att det beslut som stöds av majoriteten gäller. Även här ska protokoll dock föras och du ska få del av det efter senast två veckor, 50 § 2 st. SamfällighetsL. Du kan då klandra beslutet hos mark- och miljödomstolen inom fyra veckor, 53 § SamfällighetsL.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Fredrik ErikssonRådgivare