Kan man kräva persienner av en hyresvärd?

Jag har flyttat in i en nyrenoverad 3a, allt är nästan nytt.

men jag märkte att jag inte har persienner men alla andra grannar har det, kan jag kräva persienner utav min hyresvärd?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan inledningsvis sägas att regler om förhållandet mellan en hyresvärd och en hyresgäst regleras i 12 kap. jordabalken (JB).

Hyresvärdens ansvar - "lägst godtagbar standard"

En hyresvärd ska på tillträdesdagen om inte annat har avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den "allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet" (12 kap. 9 § st. 1 JB). Det finns vidare vissa minimikrav om vad som kan anses vara lägsta godtagbara standard för en bostadsrättslägenhet. Dessa minimikrav hänvisar till uppvärmning, tillgång till vatten och avlopp, personlig hygien, elförsörjning, matlagning samt förvaringsmöjligheter (12 kap. 18 a § st. 6 JB). Är dessa minimikrav uppfyllda anses lägenheten ha "lägsta godtagbara standard". Är minimikraven dock inte uppfyllda får hyresgästen rikta ett upprustningsföreläggande mot hyresvärden, som ålägger denne att upprusta lägenheten så att den uppfyller kraven.

Kan man som nyinflyttad kräva persienner av hyresvärden?

Vad gäller persiennerna hindrar inte avsaknaden av dessa att lägenheten inte är brukbar på det sätt som nämns i lagen. Inte heller faller persienner innanför minimikravet för "lägst godtagbar standard" för en lägenhet. Det är därför inte möjligt för en hyresgäst att få persienner monterade i lägenheten om de inte fanns där vid inflyttning, eftersom det skulle innebära en standardförbättring som ger värden rätt att höja hyran.

Du nämner att alla andra grannar har persienner, vilket skulle kunna betyda att det står i avtalet att persienner ska finnas i lägenheten vid tillträde. Det finns dock en möjlighet att grannarna tillsatt persiennerna på egen bekostnad.

För att klargöra läget skulle jag därför råda dig att läsa hyresavtalet mellan dig och hyresvärden och se om avtalet reglerar detta. Om du och hyresvärden inte avtalat om att persienner ska finnas i lägenheten vid tillträde så har hyresvärden dessvärre ingen skyldighet att förse lägenheten med dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare