Kan man kringgå att en efterlevande make ärver någonting alls?

Min syster är gift har inga barn, men hennes man har 1 barn sedan innan. Min syster och jag kommer att ärva min mamma som har en slant på banken. Detta är enskild egenom till oss systrar. Syrran och hennes man äger en gård. Men... Om syrran dör före sin man. Så vill hon att hennes del av vår mammas pengar samt all hennes kvarlåtenskap ska gå till hennes syskonbarn . Hon har skrivit ett testamente. Vad gäller? Kan han neka detta. Givetvis kan hon inte säga att hon har skrivit ett testemente utan att han vet det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida det är möjligt att undvika att en efterlevande make ärver någonting alls. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om arv och arvsfördelning finns reglerat i ärvdabalken (ÄB) och regler om bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Betydelsen av enskild egendom

Du skriver att du och din syster kommer att ärva er mors pengar som enskild egendom. Om så är fallet kommer pengarna i fråga inte att ingå i den bodelning som kommer göras mellan din syster och hennes make när hon avlider (7 kap. 1 § ÄktB). På så sätt kommer maken inte, direkt genom bodelningen, att få rätt till hälften av er mors arvspengar.

Hela din systers del av er mors arvspengar kommer således att tillfalla hennes dödsbo och utgöra en del av hennes kvarlåtenskap. Det innebär i sin tur att hon har rätt att testamentera bort detta på vilket sätt hon önskar (9 kap. 1 § ÄB). Huvudregeln är att en efterlevande make äger sin avlidna makas kvarlåtenskap i sin helhet i enlighet med den legala arvsordningen (3 kap. 1 § ÄB). Om hon  vill att hennes kvarlåtenskap, er mors arvspengar inkluderat, ska tillfalla hennes syskonbarn bör hon upprätta ett testamente där hon anger denna önskan. Ett testamente ges nämligen företräde över den legala arvsordningen. Hennes efterlevande make kan inte angripa hennes önskan förutsatt att testamentet är upprättat på ett formenligt sätt.

Basbeloppsregeln som skydd

Den efterlevande maken erhåller visserligen ett särskilt skydd som gör att han inte kan gå helt arvslös från sin avlidna maka. En efterlevande make har nämligen alltid rätt att få ut minst fyra prisbasbelopp, motsvarande omkring 210 000 kr (3 kap. 1 § andra stycket ÄB). Detta gäller dock endast om den efterlevande makens andel från bodelningen och dennes enskilda egendom inte uppgår till 210 000 kr på egen hand. Om så inte är fallet ska kvoten alltså fyllas upp från den avlidnas kvarlåtenskap. Denna skyddsregel ges företräde över vad som skrivits i testamentet (3 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Slutsats

Sammanfattningsvis har din syster rätt att testamentera bort sin egendom till vem hon vill. Basbeloppsregeln kan dock skydda den efterlevande maken från att gå helt lottlös förutsatt att han inte redan fått ut 210 000 kr från bodelningen med hans enskilda egendom inräknat. Det är alltså möjligt att genom ett testamente se till att en efterlevande make inte ärver något alls, men detta förutsätter att han inte redan erhållit fyra prisbasbelopp på annat håll.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare