Kan man lämna in äktenskapsförord innan giftemålet?

Hej! Jag har en fråga om äktenskapsförord: Om man skriver ett äktenskapsförord då man ännu är ogifta och innan Skatteverket hunnit registrera det, gifter man sig. Måste man då justera/skriva ett nytt ? I papperen hos Skatteverket står det ju att man är ogifta när det blir registrerat. Kan det bli några framtida risker för tvister annars? Tacksam för svar/Mvh Carola

Lawline svarar

Hej och stort tack för du att vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att ett par var ogifta när de skrev äktenskapsförordet, men innan Skatteverket hunnit registrera äktenskapsförordet så gifter sig paret. Enligt min tolkning är din fråga om detta innebär några problem.

Vad är ett äktenskapsförord?

Regler om äktenskap finns i Äktenskapsbalken (ÄktB). Genom äktenskapsförord kan man göra egendom enskild, vilket innebär att egendomen får behållas av maken vid en eventuell skilsmässa utan att behöva dela den med din make/maka. Annars i ett äktenskap är all egendom gemensam. Genom ett äktenskapsförord kan alltså egendom göras enskild, 7 kap 1 § ÄktB.

Formkrav

Äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda parter. Äktenskapsförordet måste sedan registreras hos Skatteverket senast en månad efter att parterna ingick äktenskap. Om det gör det, så anses det giltigt från den dagen de gifte sig. Om det lämnas in senare, så kommer det anses gälla från den dagen det gavs in till Skatteverket, 7 kap 3 § ÄktB.

Sammanfattning

Det innebär att äktenskapsförordet kommer anses vara giltigt från den dag paret gifte sig, eftersom det lämnades in till Skatteverket inom en månad efter vigseln. Det bör alltså inte vara några problem.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att höra av dig igen.

Julia NilssonRådgivare