FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/10/2021

Kan man övningsköra med bil om man har indraget mopedkörkort?

Hej lawline! Jag undrar hur länge mitt moped kort blir indraget för olovlig körning(trimmning). Om mitt moped kort blir indraget, betyder det då att jag inte får övningsköra bil också och i så fall hur länge varar denna tid?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som kör en trimmad moped och inte har körkort för motorcykel gör dig skyldig till brottet olovlig körning. Om det upprepas blir brottet grov olovlig körning.

Av körkortslagen 5 kap. 6 § framgår det en spärrtid ska sättas till lägst en månad och högst tre år vid beslut om återkallelse av körkortstillstånd. Inom den här tiden får ett nytt körkortstillstånd inte utfärdas. Du behöver ett giltigt körkortstillstånd för att få övningsköra och göra körkortsprov. Denna ansökan görs hos Transportsstyrelsen. Det är alltså Transportstyrelsen som då avgör om du är lämplig som förare. Bedömningen som ger dig körkortstillståndet görs utifrån både medicinska och personliga krav, därför är det svårt för mig att ge ett konkret svar. Men om transportstyrelsen finner dig vara en lämplig förare, kan du övningsköra med bil.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare