Kan man resa utomlands utan uppehållstillstånd alternativt uppehållstillståndskort?

Hej! Jag ska resa på utlandsresa till Grekland. Jag har resedokument, men mitt permanenta uppehållstillstånd har gått ut några dagar sen. Kan jag fortfarande resa dit utan det permanenta uppehållstillståndet? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har förstått det som att du har/har haft permanent uppehållstillstånd i Sverige. Jag vill även förtydliga att den närmare regleringen kring inresandet till Grekland kan jag inte uttrycka mig kring, för detta måste du kontakta personer som är kunniga om inresandereglerna i Grekland. Du skulle eventuellt kunna besöka hemsidan för Sveriges ambassad i Grekland, beakta bland annat restriktioner som kan gälla p.g.a. Coronapandemin.

Mitt svar kommer i stället behandla dina möjligheter och potentiella komplikationer som kan uppstå när du försöker återvända till Sverige.

Jag har tolkat din fråga på två olika sätt, så utgå från det scenario som närmast liknar din situation:

(1)  Du har blivit av med ditt permanenta uppehållstillstånd – kan du resa till Grekland och tillbaka till Sverige?

Att du inte har ett permanent uppehållstillstånd kommer påverka dina möjligheter att återvända till Sverige. För att kunna återvända krävs ett giltigt uppehållstillstånd, så du kan antingen ansöka om ett nytt innan du reser utomlands alternativt kontakta den svensk ambassaden eller generalkonsulat i Grekland innan du försöker resa tillbaka till Sverige, se Migrationsverkets hemsida.

(2) Ditt uppehålllstillståndskort har gått ut – kan du resa till Grekland och tillbaka till Sverige?

Från detta scenario utgår jag från att du har ett gällande permanent uppehållstillstånd. När man har ett sådant brukar man även ha ett uppehållstillståndskort, då man får detta utfärdat som bevis för sitt uppehållstillstånd. Detta kort används som bevis på att du har uppehållstillstånd men kan inte användas som ID- eller resehandling.

När du återvänder till Sverige efter utlandsresan måste du både ha (1) ett giltigt pass och ditt (2) uppehållstillståndskort, se Migrationsverkets hemsida.

För att kunna återvända till Sverige måste du kunna visa upp dessa handlingar. Om du saknar uppehållstillståndskortet kommer du inte förlora ditt uppehållstillstånd, men troligen stöta på problem med att återvända till Sverige när du ankommer till flygplatsen.

Sammanfattning:

Jag rekommenderar dig att redan nu kontakta Migrationsverket för lösningar så att du kan återvända till Sverige efter utlandsresan; exempelvis skulle du kunna få ett nytt uppehållstillstånd alternativt uppehållstillståndskort upprättat.

Om det är inresandet till Grekland du undrar över, borde du kontakta andra resurser, förslagsvis, men inte uteslutande, den svenska ambassaden i Grekland.

Jag hoppas mitt svar var till någon hjälp, om du har fler funderingar är det bara att återkomma till oss. Om jag missuppfattat din fråga är du givetvis välkommen att återkomma till oss likaså.

Många vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare