Kan man säga upp ett hyresavtal innan tillträde?

Hej

Jag har skrivit under på mitt hyreskontrakt och ska flytta den 1 juni kan man ångra sig eller vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga på sådant sätt att du skrivit på ett hyreskontrakt till en lägenhet där du har inflyttningsdatum den 1 juni, men du vill inte längre flytta in i denna lägenhet av någon orsak.

Detta gör att 12 kapitalet i Jordabalken (JB) blir aktuellt, även kallad "hyreslagen"

Du som hyresgäst har alltid rätt att säga upp ett avtal, och "hyreslagen" som sådan innehåller inget förbud mot att du som hyresgäst säger upp hyresavtalet innan hyrestiden har börjat. En hyresgäst har alltid rätt att säga upp sitt hyresavtal med 3 månaders uppsägningstid, om inget annat har avtalats (JB, 5 §,12 kap.).

Detta innebär att du inte kan ångra dig som sådan, men har rätt att säga upp avtalet med en uppsägningstid på 3 månader. Då det framgår av dina omständigheter att du ska flytta in den 1 juni (som är mindre än 3 månader bort, baserat på dagens datum), innebär det att du eventuellt får betala minst en månadshyra om du säger upp ditt avtal omgående. Detta då hyresavtalet upphör vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader. Detta är inte fallet om ni exempelvis har avtalet om en kortare uppsägningstid i hyresavtalet.

Hoppas jag på det ovan besvarat på din fråga, annars får du skicka ytterligare en HÄR.

Med vänliga hälsningar

Beatrice KarlssonRådgivare