FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/10/2023

Kan man skriva med flera personer till en framtidsfullmakt?

Jag undrar om man i en framtidsfullmakt kan skriva med alla syskon till en förälder eller om man måste skriva separata för varje syskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om framtidsfullmakter.

Kan man skriva med flera personer till en framtidsfullmakt?

En framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivaren) ger åt en fysisk person (fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser (1§ lag om framtidsfullmakt).

Av denna paragraf framgår inte att det kan vara flera fullmaktshavare. Däremot i propositionen 2016/17:30 s.36 framgår att det kan vara flera personer som kan utses till fullmäktige i en framtidsfullmakt.

Därmed kan ni skriva med alla syskon till en förälder som fullmaktshavare.

Hur upprättar man en framtidsfullmakt?

  • En person som är 18 år och har förmågan att ta hand om sina angelägenheter får upprätta en framtidsfullmakt (3§ lag om framtidsfullmakter).
  • En framtidsfullmakt ska vara skriftlig (4§ 1st lag om framtidsfullmakter).
  • Fullmaktsgivaren ska i två vittnens samtidiga närvaro skriva under fullmaktshandlingen eller intyga att han eller hon har skrivit under handlingen. Vittnena ska ha kännedom om att handlingen är en framtidsfullmakt och bekräfta handlingen med sina underskrifter (4§ 2st lag om framtidsfullmakter).
  • Fullmaktshavaren får inte vara vittne (4§ 3st lag om framtidsfullmakter).
  • I fråga om vittnen tillämpas 10:2 1st ÄB och 10:4 1st och 3st ÄB (4§ 3 st lag om framtidsfullmakter).
  • I 10:2 1st ÄB framgår att testamentsvittnena ska vid sina namn anteckna hemvist och yrke. Sedan ska även enligt samma paragraf och stycke tiden för bevittnandet dokumenteras och andra omständigheter som kan ha betydelse för giltigheten av fullmakten.
  • I 10:4 1st ÄB så framgår att den som är under 15 år inte får vara vittne eller den som på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Inte heller den som är fullmaktsgivarens make, sambo, mor- och farföräldrar, barn, är svåger eller syskon till fullmaktsgivaren får vittna.
  • I 10:4 3st ÄB så framgår att om ett testamentsvittne åberopas till bevis i en rättegång, gäller rättegångsbalkens bestämmelser om sådant bevis.
  • Av en framtidsfullmakt ska det även framgå att det är fråga om en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar, och vilka övriga villkor som gäller (5§ lag om framtidsfullmakter).
  • Det finns även ett krav som är underförstått. Detta är att personen som gör en framtidsfullmakt ska förstå innebörden av det. Det vill säga om man redan tappat förmågan att ta hand om sina angelägenheter, exempelvis på grund av ålder, så kan man inte genomföra den i ett sådant skede.

Vad kan du göra nu?

När ni upprättar framtidsfullmakten är det väldigt viktigt att ni följer dessa formkrav för att den ska bli giltig. För att säkra att dessa följs kan ni boka tid med en av våra jurister och få hjälp att upprätta den (se länk för bokning). Mitt andra tips är att upprätta den så tidigt som möjligt eftersom den inte kan framställas vid ett sådant tillfälle när personen redan tappat förmågan att ta hand om sina angelägenheter.

Carl MalmströmRådgivare