Kan man som privatperson gripa någon?

jag jobbar i en butik och vi har ett provrum och nyligen så noterade jag att en person var där inne ett bra tag så jag höll lite koll tills personen kom ut och det var en tjej lite över 20 kanske och hon hade en jacka över armen så jag antog att hon hade provat den även om det var lång tid för att prova en jacka. Jag höll lite koll på henne för jag fick en känsla att något var fel för hon hade även en liten ryggsäck över axeln. Jag såg att hon gick ner mot kassorna och i efterhand när jag kollade köpen så fanns det inget på en jacka och det visade det sig att den jackan som hon hade över armen var inte en jacka som vi sålde så personen i fråga var inte där inne för att prova kläder utan snarare snattade. Jag undrar vad som gäller i ett sådant här fall om man skulle märka att en person kommer ut från ett provrum och det skulle vara tydligare än i detta fallet att de inte varit där inne för att prova kläder, de kommer helt enkelt ut utan något klädesplagg och inget plagg hänger heller kvar. Vi måste ju vara säkra på att någon har stoppat på sig något för att vi ska få stoppa dem efter kassorna men vi har ju ingen som helst insyn när det gäller ett provrum där kunder kan vara ifred så vad gäller egentligen, kan man stoppa och gripa någon baserad på en magkänsla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den situationen du beskriver kallas i lagtext för envarsgripande, vilket innebär att du i egenskap av privatperson berövar en annan persons rörelsefrihet. Regler om envarsgripande återfinns i 24 kap. 7§ st. 2 Rättegångsbalken (RB)

Huvudregeln är att det är staten som ansvarar för brottsbekämpningen och därmed också rätten att frihetsberöva människor. Vanliga privatpersoner/medborgare har bara i undantagsfall rätt att frihetsberöva enskilda personer. Det följer av den ovannämnda bestämmelsen att ifall den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får denne gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Med envar menas inte polis eller någon annan som har rätt att gripa. Det finns inga krav på att man måste vara över en viss ålder utan i begreppet envar inkluderas varje individ i samhället.

När får envarsingripande utföras?

Från bestämmelsen är det tre krav som kan utläsas:

1.Personen skall ha begått ett brott enligt svensk lagstiftning. 2.Brottet som begås måste ha fängelse i sin straffskala. 3.Gärningsmannen skall påträffas på bar gärning eller på flyende fot

Den händelse du beskriver skulle kunna klassas som stöld eller ringa stöld. Samtidigt vet jag inte tillräckligt för att kunna besvara frågan med säkerhet. Anledningen till varför detta är viktigt är som sagt att envarsgripande förutsätter att brottet som begåtts har fängelse i sin straffskala. Finns inte detta får du inte ingripa. Har man begått ringa stöld kan man dömas för böter eller fängelse i högst sex månader, 8 kap. 2§ Brottsbalken (BrB). Dessa krav indikerar likväl att det krävs starka grunder för att kunna gripa någon. Det krävs att personen de facto begått brottet så att ingripa till följd av sin magkänsla räcker inte.

OBS! Som privatperson riskerar man att genomföra ett felaktigt envarsgripande, detta enligt 4 kap. 2§ BrB. Man kan då göra sig skyldig till olaga frihetsberövande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare