FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2023

Kan man stå till svars för terrorbrott av en annan person om man har utfört en koranbränning?

I och med händelserna i Bryssel så känner jag att jag måste ställa om denna fråga med hopp om att få svar denna gång. Om Sverige skulle drabbas av terrorbrott som en direkt reaktion till Koranbränningarna, skulle då de som har ansökt och medvetet eldat upp en Koran kunna polisanmälas för oaktsamhet då de inte har tagit hänsyn till (alternativt kännt till) riskerna med aktionen då de med vetskap har utfört en aktion som de vet kommer att uppröra t.ex. kända terrororganisationer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB).

Polisanmäla för “oaktsamhet”

Brott är en gärning som är beskriven i BrB eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet (1:1 BrB). Detta är ett uttryck för legalitetsprincipen som innebär att det krävs ett stadgande i lag eller annan författning för att en handling skall kunna utgöra brott och leda till straffrättslig påföljd (se NJA 2008 s. 376).

Oaktsamhet är inget brott i BrB eller annan författning, vilket innebär att polisanmälan inte kan leda till någonting då det inte är ett brott. Det finns helt enkelt ingenting att ställa personen till svars för.

Vad är oaktsamhet?

Utgångspunkten är att för att en gärning skall anses vara ett brott krävs uppsåt, om inte annat föreskrivs (1:2 BrB). Uppsåt innebär kortfattat ett sorts krav på skuld för att personen skall bli dömd. När inte utgångspunkten gäller, kan det i vissa brott stå att gärningen skall ha skett med oaktsamhet, se 3:8 BrB som exempel. Oaktsamhet är också ett sorts krav på skuld för att en person ska dömas till ett brott, men det är ett lägre krav på skuld i jämförelse med uppsåt.

Förklaring kring varför koranbränning inte kan leda till ansvar för terrorbrott

Individuellt ansvar

Svensk straffrätt är inte uppbyggd på detta sätt att man står ansvarig för andra personers handlingar. Det är den som begår brott som står till ansvar för brottet och dess direkta konsekvenser. Om en person i ett andra led, på grund av det brottet, reagerar på det och sedan väljer att begå ett terrorbrott så har individen ett eget ansvar för detta beslut. Därmed kan man säga att svensk straffrätt bygger på individuellt ansvar. Ett bra exempel på detta är 3:1 BrB som reglerar mord, där det står:

Den som berövar annan livet, döms för mord …”

Adekvat kausalitet

Kausalitet handlar om orsakssamband. Det kan finnas många orsakssamband till händelser som kan förklaras med kausalitet. Adekvat kausalitet är när det finns ett starkt orsakssamband mellan händelser. Här kommer ett exempel på detta:

Tänk dig att en tomtägare spränger berggrund på sin tomt och det orsakar skador på en grannes hus, då har ett handlande med adekvat kausalitet lett till en skada.

Om det däremot springer förbi en löpare som blir skrämd av sprängningen, som blir deprimerad av händelsen och sedan bestämmer sig för att mörda sin kollega, föreligger inte adekvat kausalitet mellan dessa handlingarna. Det föreligger kausalitet, men inte adekvat kausalitet.

Det går att säga att det finns kausalitet mellan att det har skett koranbränningar i Sverige och att det har lett till tragedin i Belgien. Däremot är det inte adekvat kausalitet för att tragedin i Belgien är en reaktion på detta koranbränningarna.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare