Kan man stämma arbetsgivaren?

Hej!

Kan man stämma sin arbetsgivare om ens retroaktiva lön uteblir gång på gång?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken tråkig situation! Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

Lag om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller?

Arbetsgivaren har en skyldighet att betala ut rätt lön. Om hen försummar detta är det ett allvarligt åsidosättande av dennes åligganden mot arbetstagaren. Vid ett sådant läge har du som arbetstagare rätt att omedelbart frånträda din tjänst, vilket framgår av 4 § tredje stycket LAS.

Det första du bör göra är att prata med din arbetsgivare. Om hen fortfarande inte gör rätt för sig råder jag dig att vända dig till ditt fack (om du är med där). De kan i sådana fall hjälpa dig med att driva din process.

Du skulle även kunna vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Vid ett sådant kan du få skulden bekräftad och kronofogden skickar sedan ut ett kravbrev till din arbetsgivare som du i det läget har en fordran på. För att bevisa din fordran kan det vara bra att ha en lönespecifikation eller liknande.

Slutsats

1. Prata med arbetsgivaren.

2. Vänd dig till facket.

3. Vänd dig till kronofogden och ansök om betalningsföreläggande.

4. Väck talan mot din arbetsgivare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare