FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/08/2018

Kan man ta emot en gåva som betalning för spelning?

Hej!

Jag spelar i ett band och är under 18 år. Vi ska spela ett gig där vi får 7500kr. Om man delar upp lönen på 5 så blir det 1500kr var. Då kan de som anlitat oss, ge oss 1500kr var, som en frivillig gåva. Är detta lagligt eller ej?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga är avsikten med att de som anlitat er ska ge er en gåva vardera om 1.500 kr att ni ska undslippa att betala skatt.

En gåva som erhålls för utfört arbete kallas för en remuneratorisk gåva. Så är det i ert fall då ni får gåvan för motprestationen att ni uppträder. Ni kan ta emot gåvan, dock blir ni sannolikt skattskyldiga för den som tjänsteinkomst (10 kap. 1 § Inkomstskattelagen, IL och 11 kap. 1 § IL). En gåva som mottagits för utfört arbete är inte en sådan gåva som är skattefri (jfr 8 kap. 2 § IL).

Som svar på din fråga innebär det att det är lagligt att ge er en gåva vardera om 1.500 kr. Eftersom det är en gåva med en motprestation genom er spelning blir ni dock skattskyldiga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare