Kan man testamentera bort egendom med villkor?

Hej! Vi är 4 syskon och vår pappa som lever har berättat att han har ett testamente. I det testamentet har han sagt att hans hus (som är värt 10 miljoner) kommer att ägas/skrivas över till sin sambo om han går bort, Så att sambon får bo kvar om han går bort. Däremot så menar han att det är skrivet i testamentet så att när sambon sedan säljer huset (hon står som ägare) så kan hon inte behålla dessa 10 miljoner utan då går vinsten tillbaka till arvtagarna dvs oss 4 syskon. Är detta möjligt? Att vi får vinsten av försäljningen även om hon ”ärvt”/äger huset efter hans bortgång? Har testamentet den kraften?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om huruvida testamenten med eventuella villkor för vad som ska hända med arvet senare är giltiga eller inte. Jag kommer därför att utgå från detta i mitt svar nedan. Om jag har tolkat din fråga fel får du gärna höra av dig på nytt!

När en person avlider och testamenterar bort egendom gäller som huvudregel att de som ärver egendomen ärver denna med fri äganderätt. När man ärver får man som utgångspunkt alltså råda över den egendom man ärvt precis som man vill, både i livet och efter döden. Det innebär också att man får lov att testamentera bort det man ärvt precis som man vill när tiden för det är kommen. Av rättsfall NJA 1950 s. 488 framgår dock att om en person testamenterat bort egendom till en person med villkor om hur egendomen ska hanteras när även arvingen dör (så kallad sekundosuccession) infaller fri förfoganderätt istället för fri äganderätt. Det innebär att arvingen får råda över egendomen som den vill men bara i livet.

I ditt fall innebär detta att din pappa kan testamentera bort sitt hus till sin sambo och att villkoret om att husets vinst ska delas till dig och dina syskon när sambon i fråga dör är möjligt. Mitt råd till dig är dock att informera din pappa om att det är viktigt att förtydliga i testamentet att huset ärvs av sambon med fri förfoganderätt och inte fri äganderätt, samt betona att egendomen är befäst med sekundosuccession. Ju tydligare testamente, desto bättre!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare