Kan man testamentera bort ett barns rätt till arv?

Min far har nyligen avlidit, och hans sambo säger att han skrivit över/gett henne den bostadsrätt de haft och bott tillsammans i sedan 1972. Vad jag förstår är det något som isåfall kränker min och min brors arvsrätt. Kan hon ensam ärva allt efter min far? Vad har jag och min bror för möjligheter att protestera? I övrigt finns endast några tusen i kontanter efter pappa. Bostadsrätten är värderad till 2,5 millioner.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det undrar du om din pappas sambo har rätt att ärva allt från honom.

För att ge dig mer förståelse kring svaret kommer lite kort information om lagens bestämmelser om arvsrätt och testamente nedan.

Arv och testamente

För frågor gällande arvsrätt och fördelning av arv regleras Ärvdabalken, ÄB (1958:637).

Fördelningen av kvarlåtenskapen (det som din far äger) från en avliden person i Sverige sker antingen genom arv eller genom testamente. Så som jag tolkar din fråga så har din pappa alltså upprättat ett testamente om att hans sambo skulle få hela huset efter honom?

Om det alltså finns ett testamente (som uppfyller de formenliga kraven som ett testamente ska göra) som säger detta och det är vad som beräknar hans kvarlåtenskap (vad han äger) när han gick bort, har du och din bror rätt att klandra testamentet eftersom ni som bröstarvingar (barn till den avlåtne) aldrig kan göras arvslösa och alltid har rätt till er laglott (7 kap 1 § Ärvdabalken). Det handlar alltså om din och ditt syskons rätt till hälften av er arvslott, alltså en lagstadgad rätt till arv eftersom ni båda enligt lagens mening anses vara bröstarvingar och denna rätt till arv kan inte på något sätt avtalas bort.

Finns det inget testamente är det den legala arvsordningen som ska tas i beaktning och eftersom ni båda är bröstarvingar (barn till den avlidne) har ni rätt till arv först. Då är det du och din bror som ska ta 1/2 var av kvarlåtenskapen. Detta har ni rätt till efter att en bodelning mellan sambos (er pappa och sambon) gjorts.

Laglott

Er laglott är hälften av arvslotten. Det innebär att du och din bror om ni klandrar testamentet har rätt att få ut hälften av er arvslott. Er arvslott är 50% var, och hälften av detta blir 25%. Du har alltså rätt till 1/4 av din pappas kvarlåtenskap, och din bror har rätt till 1/4 av kvarlåtenskapen. Resterande 2/4 har han rätt att testamentera bort, men er del är aldrig möjlig att testamentera bort. För er rätt till laglott kan ni klandra testamentet som er pappa upprättat gentemot sambon om att ta över hela huset.

Att klandra ett testamente

Om du och din bror vill att testamentet ska ogiltigförklaras kan ni i domstol väcka en så kallad klandertalan. Det enda kravet för att få väcka en klandertalan är att det måste göras inom sex månader från att ni tagit del av testamentet (14 kap 5 § Ärvdabalken).

Har sex månader redan passerat från det att ni tog del av testamentet blir det ändå giltigt (även om det faktiskt är ogiltigt från början) och då kan ni inte längre kräva er laglott

Hoppas detta var till hjälp och att din fråga är besvarad!

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare