Kan man tvinga sin make att bli utköpt ur samägd fastighet?

Hej Jag och min fru skall skilja oss. Vi har ett hus som vi köpt tilllsammans som jag nu bor i. Jag vill köpa ut henne till ett pris som är marknadsmässigt, men den går hon inte med på. Hon vill sälja huset på den öppna marknaden, eftersom hon anser att jag och vår gemensamma son inte skall bo där (något som hänger ihop med en vårdnadstvist). Kan jag tvinga henne att sälja till mig? Kan jag propsa på att bo kvar så länge hon håller på såhär? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Samäganderättslagen (SamL).

Som delägare kan man fritt förfoga över sin andel av den samägda egendomen. Det innebär att man kan välja att sälja sin andel till vem som helst, men man har även rätt att behålla sin andel. Det innebär att du inte kan kräva att köpa ut din fru. Du kan däremot försöka att få anstånd om tvångsförsäljning beviljad om det finns synnerliga skäl mot försäljningen (6 § SamL). Synnerliga skäl är dock ett högt ställt krav. Exempel på att synnerliga skäl för anstånd har förelegat är om det finns förhållanden som skulle göra försäljningen förlustbringande eller på grund av särskilt dåligt konjunkturläge (NJA 1974 s. 490).

Ett sista alternativ är att du själv delta i budgivningen och köper hela huset, men det kan vara omständigt att gå den här vägen eftersom du inte har förköpsrätt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare