FrågaFAMILJERÄTTGod man31/01/2022

Kan man tvingas att ha god man

Hej! Min Sambo har Godman och känner nu att han vill vara utan godman helt och leva ett vanligt liv utan ögon på sig. Visst får inte tingsrätten tvinga han att ha godman? Han är en vanlig männsika, som enligt läkarna bara har en mild utvecklingsstörning och ADHD. Men vi i hans omgivning tycker det är överdrivet. Hans godman hjälper inte han att utvecklas något, å han känner han lär sig bättre genom å klara sig själv å få hjälp av mig å andra som bryr sig

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har helt rätt. Ingen kan tvingas att ha god man. God man är en frivillig stödinsats från samhällets sida.

Det står om god man i 11 kap. 4 § Föräldrabalken. Där står det att god man är frivilligt, det står också det bara ska anordnas med god man om det behövs. Med detta menas att det finns en princip om minsta ingripande åtgärd. God man ska alltså inte anordnas om behoven som personen har kan tillgodoses på annat sätt, t ex med fullmakter, anhörigas hjälp och dylikt.

Franck OlofssonRådgivare