Kan man tvingas flytta ut innan uppsägningstiden är slut vid uthyrning av egen bostad?

Hejsan. Jag hyr i dagsläget ett hus av min faster idag 23/4 meddelande hon mig att jag måste ut ur huset för att det ska säljas och jag har bara till och med 25/5 på mig att flytta. Jag har hittat nytt hus med tillträde juli men kan bli juli också men hon vägrar låta mig bo här till dess. Får man göra så? Hon har nämt att de ska säljas men satt inget datum först idag

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över ifall din faster kan kräva att du flyttar ut redan den 25/5, dvs. om ungefär en månad. För att svara på din fråga kommer jag använda mig av lagen om uthyrning av egen bostad.

Utifrån din fråga drar jag slutsatsen att din faster inte hyr ut huset till dig som ett led i en näringsverksamhet, och just därför gäller lagen om uthyrning av egen bostad (1 § lagen om uthyrning av egen bostad). Lagen är tvingande till hyresgästens fördel, den är alltså tvingande till din fördel. Det innebär att lagen inte får inskränkas så att din rätt som hyresgäst går förlorad. Vidare kommer jag i mitt svar utgå från att hyresavtalet mellan er gällde på obestämd tid.

Uppsägningstid av hyresavtalet

När man säger upp ett hyresavtal är utgångspunkten att det följer en uppsägningstid. Hur lång uppsägningstiden är kan variera beroende på avtal och vem det är som säger upp hyresavtalet. Nu när jag utgår från att avtalet gäller på obestämd tid och det är din faster som hyresvärd som sagt upp hyresavtalet gäller en uppsägningstid på tre månader från månadsskiftet den månad uppsägningen sker.

Eftersom din faster meddelade dig om uppsägningen av lägenheten den 23/4 pågår uppsägningstiden från månadsskiftet till maj och tre månader framåt (3 § andra stycket lag om uthyrning av egen bostad). Uppsägningstiden pågår under resten av april månad, sedan maj, juni och juli vid en uppsägning den 23/4.

Svaret på din fråga är alltså att din faster inte kan göra så. Hon kan inte tvinga dig att flytta ut innan dess att uppsägningstiden löpt ut, vilket ju är tre månader nu när hon är den som sagt upp avtalet. Här kan återigen nämnas att lagen är tvingande till din förmån som hyresgäst.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare