Kan man vara folkbokförd på en postbox?

Hej Jag flyttar för närvarande omkring en del i kommunen där jag bor och undrar om man kan ändra fast adress till "kommunadress" med postbox? Tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du kan skriva din adress och därmed vara folkbokförd på en postbox. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i folkbokföringslagen.

Man kan inte vara folkbokförd på en postbox

Det finns ett krav om att man måste folkbokföra sig på den adressen och fastigheten där man är bosatt (6 § folkbokföringslagen). Bosatt på en fastighet anses man vara när tillbringar eller kan antas tillbringa sin dygnsvila där. Om man kan antas vara bosatt på flera fastigheter anses man som bosatt på den fastighet man har sin egentliga hemvist. Här tar man då hänsyn till samtliga omständigheter. Som riktmärke kan sägas vara den fastighet där man tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan (7 § folkbokföringslagen). I fall där man inte tillbringar sin dygnsvila på någon särskild fastighet räknas man som bosatt på den fastighet man anses ha starkast anknytning till (12 § folkbokföringslagen). Med andra ord kan man alltså inte vara folkbokförd på en postbox eftersom man ska vara skriven där man bor.

Vad du däremot kan göra är att anmäla en särskild postadress till Skatteverket om du önskar få din post skickad till en postbox. Förutsättningarna för detta är att du under minst sex månader vill ha din post till en annan adress än folkbokföringsadressen. Du behöver således ha en folkbokföringsadress då en särskild postadress är ett komplement till en folkbokföringsadress. Mitt råd till dig är att du kontaktar Skatteverket om du är osäker över vilken adress du bör vara folkbokförd på.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare