Kan min arbetsgivare förlänga min provanställning från tre månader till sex månader?

Jag har tre månaders provanställning som går ut om 3 veckor. Kan min arbetsgivare förlänga den upp till sex månader om denne är osäker på mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din arbetsgivare har kommit överens om en provanställning på tre månader. Du undrar nu om din arbetsgivare kan förlänga din provanställning till sex månader. Regler om provanställning återfinns i lagen om anställningsskydd (LAS). Jag kommer därför att utgå ifrån denna lag när jag besvarar din fråga.

En provanställning får vara som längst i sex månader

Huvudregeln är att en provanställning inte får vara längre än sex månader från det att du påbörjat din anställning (6 § första stycket LAS). Om din arbetsgivare inte vill att din anställning ska fortsätta efter att prövotiden löpt ut ska arbetsgivaren meddela dig om detta senast vid prövotidens utgång. Annars går provanställningen automatiskt över i en tillsvidareanställning efter sex månader (6 § andra stycket LAS).

Kan din arbetsgivare förlänga din provanställning?

Lagen är semidispositiv. Detta innebär att det går att avtala bort några av bestämmelserna som står i lagen. Detta kan göras på två olika sätt och jag kommer behandla båda situationerna under rubrikerna nedan.

Förlänga provanställningen genom anställningsavtal

En provanställning får som sagt pågå i högst sex månader. Du och din arbetsgivare kan dock avtala om att provanställningen ska vara kortare, till exempel som i ditt fall på 3 månader. Det är alltså tillåtet att frångå LAS och lagens bestämmelser i ett anställningsavtal. Det krävs dock att det ni avtalar om inte är till nackdel för dig (2 § andra stycket LAS). Detta innebär att det är möjligt att avtala om en kortare provanställning på till exempel tre månader, då det är till fördel för dig.

Att du inte får någon annan anställning utan ytterligare en provanställning är däremot att anse som en nackdel för dig. Men det är ändå möjligt att avtala om en kortare prövotid (till exempel på tre månader) och också förlänga en sådan kortare prövotid, om prövotiden inte överstiger sex månader. Detta då det inte är sämre för dig än vad som annars hade gällt enligt lagen.

Förlänga provanställningen genom kollektivavtal

Det är också möjligt för dig och din arbetsgivare att avtala om en kortare eller längre provanställning genom ett kollektivavtal (2 § tredje stycket LAS). Ett kollektivavtal är ett avtal som ingås mellan arbetsgivaren och en arbetstagarorganisation (facket). Det är tyvärr svårt för mig att göra en bedömning i ditt fall då jag inte vet om din arbetsgivare är bunden av kollektivavtal eller inte. Men om det inte finns kollektivavtal på din arbetsplats så är det inte tillåtet att ha en längre provanställning än sex månader. Efter sex månader övergår som sagt din provanställning automatiskt i en tillsvidareanställning. Om arbetsgivaren däremot är bunden av ett kollektivavtal som tillåter en längre provanställning så kan det vara tillåtet att förlänga din provanställning. Det kan vara bra att veta att provanställningen då inte får överstiga den maximala tiden enligt det gällande kollektivavtalet.

Du har inget anställningsskydd under din provanställning

Den stora skillnaden från att vara provanställd och tillsvidareanställd är att du som arbetstagare inte har något anställningsskydd under din provanställning. Detta innebär att din arbetsgivare inte behöver ange några skäl för att avbryta din provanställning. När din provanställning övergår till en tillsvidareanställning efter sex månader måste din arbetsgivare ha saklig grund för att säga upp dig (7 § första stycket LAS). Det är alltså svårare för dig att bli uppsagd när du är tillsvidareanställd.

Sammanfattning och råd

Trots att din provanställning får pågå som längst i sex månader kan det i vissa kollektivavtal finnas särskilda regler om provanställning. Det är tyvärr svårt för mig att göra en bedömning i just ditt fall då jag inte vet om det finns kollektivavtal på din arbetsplats. Jag skulle därför råda dig att undersöka om din arbetsplats omfattas av ett kollektivavtal. I anställningsavtalet brukar det framgå vilket kollektivavtal som gäller. Om du är medlem i facket kan du även vända dig dit för att få hjälp. Finns det kollektivavtal på din arbetsplats så kan den innehålla antingen en kortare eller längre provanställning än vad som framgår av lagen. Dessa avvikande regler i kollektivavtalet gäller alltså före reglerna i LAS. Om det däremot inte finns kollektivavtal på din arbetsplats så kan din provanställning pågå som längst i sex månader.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare