FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/02/2022

Kan min arbetsgivare kräva att jag visar upp ett utdrag ur belastningsregistret?

Hej, min arbetsgivare kräver ett utdrag från mitt belastningsregister för en ny tjänst inom IT. Deras krav är att jag ska hämta ett utdrag som heter kontroll av egna uppgifter i ett oöppnat kuvert. Har arbetsgivaren rätt att kräva just kontroll av egna uppgifter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lag om belastningsregister.

Enskilda personer har rätt att begära ut utdrag ur belastningsregistret för att ta del av de uppgifter som finns om sig själv (9 § lag om belastningsregister). Vid vissa anställningar har dock arbetsgivaren rätt att begära ut uppgifter ur belastningsregistret om någon annan om det rör verksamhet inom vården eller verksamhet som arbetar för att förebygga eller hantera brott (10 § lag om belastningsregister). Jag har ingen information om att din tjänst skulle omfatta en sådan verksamhet, vilket i så fall innebär att arbetsgivaren inte själv kan begära ut ett utdrag ur ditt belastningsregister. Det är alltså endast du själv som kan göra det. Det finns dock inte något förbud i lagen som hindrar arbetsgivare från att kräva att arbetssökande ska visa upp ett utdrag ur sitt belastningsregister. Du kan självklart vägra att göra det, men det finns därmed också en risk att det påverkar arbetsgivarens anställningsbeslut.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,
Felicia SandvikRådgivare