Kan min arbetsgivare säga upp mig för att jag diskuterar lön med andra anställda?

Om min chef på något vis ändrar mitt kontrakt eller sparkar mig pga jag har pratat lön med mina kollegor utan att jag har ett lagligt bindande kontrakt som säger att jag inte får prata om min lön kan jag ta hen till domstol?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du dels veta om din chef kan ändra i ditt anställningskontrakt på grund av att du pratar om din lön med dina kollegor, dels om din chef kan sparka dig av samma anledning. Jag börjar med att redogöra för huruvida din chef ensidigt kan ändra i ditt kontrakt, och i så fall under vilka förutsättningar. Lagen jag kommer utgå ifrån i mitt svar är lagen om anställningsskydd, LAS.

Arbetsgivarens begränsningar i arbetsledningen

En arbetsgivare får inte, utan att först samråda med den anställde, ändra i anställningsavtalet utan är begränsad till att ändra de arbetsuppgifter som ingår i det befintliga anställningsavtalet. Så länge ändringarna ligger inom ramen för anställningen, kan alltså arbetsgivaren ensidigt ändra dessa (prop. 2021/22:176 s. 130). För att avgöra om ändringarna omfattas av det befintliga anställningsavtalet ska faktorer såsom lön, arbetsuppgifter, kvalifikationskrav med mera beaktas. En helhetsbedömning behöver alltid göras, med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.

Saklig grund för uppsägning

En arbetsgivare får bara säga upp en anställd på sakliga grunder, vilket framgår av 7 § 1 st. LAS. Sakliga skäl delas i sin tur in i sådana som är att hänföra till arbetsbrist, och sådana som är att hänföra till arbetstagaren personligen. Säger en arbetsgivare upp en arbetstagare på grund av arbetsbrist, måste denne  iaktta turordningsreglerna i 22 § LAS. För att en uppsägning som grundar sig på skäl som är att hänföra till arbetstagaren personligen ska kunna anses vara grundad på sakliga skäl måste arbetsgivaren först undersöka huruvida arbetstagaren kan placeras någon annanstans, se 7 § 2 st. LAS. Man brukar säga att arbetsgivaren har en omplaceringsskyldighet. Arbetsgivaren måste också kunna visa att en uppsägning var den sista återstående rimliga utvägen (prop. 2021/22:176 s. 85). Arbetsdomstolen har generellt sett varit ganska sträng mot arbetsgivaren vad gäller uppsägningar på personliga skäl, och det ska till ganska ordentliga samarbetssvårigheter för att uppsägning på grund av personliga skäl ska kunna aktualiseras.

Vad innebär detta för dig?

Enligt mig låter det inte som att din arbetsgivare har rätt att säga upp dig, i vart fall inte enbart på den grunden du angivit i din inskickade fråga. Har det förekommit mer omfattande samarbetssvårigheter mellan dig och din arbetsgivare än vad som framgår av din fråga, kan dock situationen vara en annan. Vad gäller ändringarna i anställningsavtalet kan inte arbetsgivaren genomföra dessa utan att diskutera med dig först, såvida det inte rör sig om ändringar inom ramen för det befintliga anställningsavtalet. Utan att veta vilka ändringar det rör sig om, och vad som finns föreskrivet i ditt anställningsavtal, kan jag dock inte uttala mig mer konkret än så.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare