Kan min arbetsgivare tvinga mig arbeta mer än mitt anställningsavtal säger?

Hej,

jag arbetar 50% (kollektivavtal), men företaget tvunga mig att arbeta 60 %. Jag fick betalat för det men jag vill arbeta som skriver in avtal 20 tim. /vecka inte 24 eller 26.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du beskriver att du är anställd på en arbetsplats som omfattas av kollektivavtal. Regler om arbetstidens fördelning brukar regleras i kollektivavtalen. Först när det inte finns några villkor om arbetstiden i kollektivavtalet, eller på arbetsplatser som inte omfattas av kollektivavtal finns regler i arbetstidslagen (ATL). Eftersom jag inte har någon information om ditt kollektivavtal så kommer jag besvara frågan allmänt utifrån vad lagen säger, men jag råder dig att läsa igenom kollektivavtalet för att se vad som gäller.

Enligt 5 § ATL får ordinarie arbetstid inte överstiga 40 timmar på en vecka. Eftersom du arbetar deltid så utgör dina 50% din ordinarie arbetstid. Det som du jobbar därutöver utgör övertid (7 § ATL). Om det finns särskilt behov av ökad arbetstid så har arbetsgivaren rätt att beordra dig att jobba övertid, men högst 48 timmar per arbetstagare under 4 veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (8 § ATL)

Enligt 12 § ATL så ska din arbetsgivare meddela dig om ändringar i ditt schema senast två veckor innan du ska jobba. Efter dessa två veckor så får inte arbetsgivaren ändra dina arbetstider utan att först fråga dig. Arbetsgivaren får endast meddela dig om ändringar i arbetstiderna kortare tid i förväg än så om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det.

Som sagt så rekommenderar jag dig att läsa igenom det kollektivavtal som gäller för just dig och se vad som gäller för dina arbetstider. Om du är med i facket kan du kontakta dem för att få hjälp för just din situation och utifrån ditt anställningsavtal.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga! Har du någon annan fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare