FrågaFAMILJERÄTTAdoption10/10/2022

Kan min blivande man få vårdnad över min dotter?

hej. jag är en ensamstående mamma med ensam vårdnad om min dotter. min dotter har mitt efternamn. jag ska gifta mig med en man, inte den jag har dottern med. jag vill byta till hans efternamn samt vill jag att min dotter också byter till hans efternamn. han vill gärna ha gemensam vårdnad över dottern och det vill jag också i samband att vi blir en familj. jag vill med det sagt att vi har delad vårdnad över barnet samt att vi alla tre har samma efternamn. han bor inte i Sverige nu men han kommer flytta hit snart och då vill vi göra alla papper. vi kommer från samma land, men jag har också svenskt medborgarskap. barnet har svenskt medborgarskap. är det möjligt att vi kan ha alla tre samma efternamn samt att vi får delad vårdnad över min dotter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar dels om du och din blivande man kan ansöka om gemensam vårdnad för din dotter, dels om både du och din dotter kan ta din blivande mans efternamn.

Kan ni få delad vårdnad över din dotter?

För att även din blivande man ska få vårdnad om din dotter behöver han göra en så kallad närståendeadoption. Reglerna om adoption finns i 4 kap Föräldrabalken (FB).

Barnets bästa

Utgångspunkten vid alla frågor om adoption är att barnets bästa alltid ska vara avgörande, 4 kap 1 § FB. Bedömningen baseras på barnets mognad och ålder och man tar även hänsyn till hur lämplig förälder din blivande man skulle vara till din dotter,  6 kap 2a och 2b § FB.

För att din blivande man ska kunna adoptera din dotter behöver du samtycka till detta, 4 kap 8 § FB. Jag antar att du samtycker till detta eftersom att du vill att din blivande man ska få vårdnad över din dotter. Eftersom du har ensam vårdnad över din dotter krävs inte den biologiska pappans samtycke. Men om din dotter är över tolv år gammal behöver även hon samtycka till adoptionen, 4 kap 7 § första stycket FB. När en adoption har genomförts ses din dotter som ert gemensamma barn vilket betyder att ni även får gemensam vårdnad den dag då adoptionsbeslutet får laga kraft, 4 kap 21 och 22 § FB.

Kan din dotter få din blivande mans efternamn?

Ja, det går antingen om du tar din blivande mans efternamn i samband med ert giftermål, 9 § andra stycket 1 p Namnlagen (NamnL). Det går även att ansöka om att din dotter ska byta efternamn i samband med att din blivande man har adopterat din dotter. En adoption medför alltså inte per automatik att barnets efternamn ändras, 6 § första stycket NamnL.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare