Kan min bostadslägenhet utmätas för att min sambo som flyttat in nyligen har skulder?

För 6 år sedan köpte jag en bostadsrätt då jag var singel. Nu har jag en sambo sedan 2 år. Jag står på alla papper och för hela lånet, men vi delar på vissa löpande kostnader.

Jag fick veta nu att min sambo har 300.000 kr skulder hos Kronofogden, som kom till oss för att göra utmätning.

Om han inte betalar sina skulder, eller om något händer honom, har Kronofogden rätt att sälja min lägenhet för att få sina pengar tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du riktar din fråga till oss på Lawline.

Sammanfattande svar på din fråga:
Nej, din lägenhet kan inte bli utmätt för hans skulder.
Däremot kan vissa andra saker i lägenheten, exempelvis en väldigt dyr TV råka ut för utmätning men konsekvensen att hälften av beloppet går till betalning av skulder och andra halvan får du tillbaka.
Att han står för vissa löpande kostnader för lägenheten gör inte att han kan anses som ägare.

Om något händer honom, exempelvis att han dör(?), så betalas skulderna med hans kvarlåtenskap. Din lägenhet berörs inte då heller men då berörs istället alla småsaker han äger som kronofogde inte bryr sig om att utmäta nu...

UTREDNING:
Lagen som reglerar din fråga är Utsökningsbalken samt till viss del sambolagen.

Om samboegendom:
När man är sambo finns det viss samboegendom som alltså anses tillhöra bägge de samboende.
Bostad som köpt innan samboförhållandet och inte är inköpt för gemensamt bruk kan inte utgöra samboegendom. Sambolagen 3 §. Utgångspunkten här blir alltså att om samboförhållandet tar slut och ni flyttar isär så ska inte bostaden delas mellan er utan du ska behålla din bostad eftersom den alltid varit din.

Det finns en viss möjlighet för en sambo att genom 22 § ta över en bostadsrätt om det är så att din sambo vid förhållandets slut visar sig ha större behov av lägenheten än vad du har. Det kräver dock enligt tredje stycket i bestämmelsen att din sambo ska ersätta dig för bostadens värde. Vilket knappast sker här, så din sambo har ganska säkert under inga omständigheter möjlighet att ta över bostaden.
Den lilla möjlighet som finns i 22 § kan han alltså antagligen inte använda eftersom han inte har pengar.

Nu när vi konstaterat att lägenheten enbart är din så kan vi gå över till utsökningsbalken och de regler som finns för utmätning av egendomar, som alltså skulle kunna bli aktuellt här.

Om Utmätning:
De bestämmelserna som blir av intresse finns i 4 kap. utsökningsbalken. Här framgår att kronofogde får exempelvis göra utmätning på löner och lite andra småsaker som inte är speciellt aktuellt för dig.
Här kan vi exempelvis läsa i UB 4:17 och 24 att kronofogde enbart får utmäta lös egendom eller fast egendom som tillhör gäldenären. (Gäldenär är den som har en skuld till någon, alla med ett banklån är alltså gäldenär gentemot banken).

Eftersom din sambo inte har rätt till lägenheten och den står på dig och har gjort det sedan innan samboförhållandet påbörjades så har kronofogde alltså ingen rätt att utmäta bostadsrätten. Den ska kronofogde absolut inte få utmäta.

Däremot finns det eventuellt andra saker som tillhör er båda som kan råka ut för utmätning. Det finns nämligen ett undantag till ovan nämnda regel i UB 4:19 som säger att egendom som gäldenären har i besittning, dvs finns i gäldenärens bostad i detta fallet om det inte kan visas att tredje man (dvs. du) äger egendomen.

Detta innebär att om ni exempelvis har en plasma-TV värd 20 000 som du har betalat, men inte längre har ett kvitto på, kan utmätas av kronofogde. TVn skulle då kunna säljas av kronofogde och medföra att 10 000 kr blir utmätt, samtidigt som du får tillbaka 10 000 kr eftersom du anses äga hälften. Eftersom du inte har kvitto kan du inte visa att du äger den och därför kan ni anses äga den med samäganderätt eller enligt sambolagens bestämmelser. Vissa andra dyrbara föremål som ni tillsammans äger kan alltså råka illa ut för att han får sin egendom utmätt, men det kommer alltid innebära att du får pengar istället...

Vad kronofogde faktiskt väljer att utmäta är sedan en annan sak. Möbler och TV har ju ett väldigt begränsat värde i andra hand och därför knappast något som kronofogde väljer att utmäta om det inte råkar vara riktigt speciella grejer. En fåtölj värd 5000 är inte värt att ta men en fåtölj värd 50 000 kan vara värd att utmäta. En vanlig TV eller dator är knappast något som blir utmätt men har man superdyra varianter så kan de råka ut för utmätning.

Hoppas det hela löser sig relativt smärtfritt för dig och att din sambo beter sig schysst mot dig. Det blir nämligen lite jobbigare om han erbjuder kronofogde tillgångar som du kanske har mer rätt till än vad han har eller som han egentligen inte äger alls...

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare