Kan min chef beordra övertid till mig som timanställd?

Arbetsrätt

Hej !

Jag jobbar på ett sjukhus som timanställd .

Igår jobbade jag dag pass 7-15. Under dagen beordrade min chef att jag skulle fortsätta jobba till 21:30 p.g.a ingen kunde arbeta .

Kan chefen beordra en timanställd? Är detta ok?

Vad har jag för rättighet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arbetstid finns i arbetstidslagen (1982:673).

När det finns särskilt behov av ökad arbetstid får övertid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av 4 veckor eller 50 timmar under en kalendermånad, dock med högst 200 timmar under ett kalenderår (8 §). Exempel på vad som kan utgöra ett "särskilt behov" kan vara en kraftigt ökad arbetsbörda som arbetsgivaren inte kunde förutspå eller insjuknande av personal som inte gick att förutse. Behovet av att beordra in arbetskraft ska i det närmaste vara att anse som akut. Beordrad arbetstid ska därutöver vara ett extraordinärt inslag i arbetet och ska inte vara något som används regelmässigt av arbetsgivaren.

Din arbetsgivare har alltså rätt att med kort varsel beordra dig som anställd att jobba övertid. Det har ingen betydelse att du är timanställd. Beordrad övertid ska dock endast användas undantagsvis. Att vägra arbeta när man är beordrad till det kan leda till att arbetstagaren får en erinran om arbetsvägran. Bra att veta är dock att enstaka sådana varningar inte utgör ett tillräckligt skäl för uppsägning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare