Kan min farbror vara vittne om testamente är upprättat till fördel för mig?

Hej! Jag har en fråga gällande testamentsvittnen. Min vän har skrivit hela sitt testamente till förmån för mig. Vännen i fråga (= testatorn) har inga barn, och testatorns bägge föräldrar är avlidna. Testator är ensamstående och är således varken gift eller sambo. Däremot har testatorn ett syskon. Det ena testamentsvittnet är en vän till testator. Det andra testamentsvittnet är min farbror. Alla inblandade är vuxna och friska, och ingen lider av någon psykisk störning eller liknande. Nu till min fråga. Är det godkänt att min farbror är testamentsvittne i min väns testamente som är till förmån för mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringen kring testamentets upprättande finns i 10 kap Ärvdabalken

För att ett testamente ska vara giltigt ska testamentet enligt 1 §:

- Vara upprättat skriftligt

- Två vittnen ska vara närvarande

- I deras samtida närvaro ska testamentet egenhändigt undertecknas

- Vittnena ska bestyrka handlingen med sina namn

Vem kan vara testamentsvittne?

Det framgår av 10 kap 4 § Ärvdabalken. Där framgår det att "Den som är under 15 år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara testamentsvittne. Inte heller testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne.

Ingen får bevittna ett förordnande till honom eller henne själv, en make eller sambo, ett syskon eller någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till honom eller henne".

Testatorn är den som upprättar testamentet, alltså din vän i detta fallet. Så länge det inte är någon som släkt i rakt uppåt- eller nedåtstigande led med testatorn är det alltså inte något hinder för din farbro att vara testamentsvittne, även om testamentet är till förmån för dig. Så länge det har blivit upprättat enligt formkraven är det giltigt, vilket det verkar vara i detta fallet.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare