Kan min hyresvärd avtala om en längre uppsägningstid för mig?

Hej,

Jag har ett inneboendeskontrakt där det står generellt: uppsägningstiden är 3 månader.

Min hyresvärd har sagt upp kontraktet med 3 månaders i förväg eftersom hon behöver rummet som jag hyr nu. ( Hon meddelade det i mittten av mars och uppsägningen gäller fr. o. m. April). Hon kom med en skriftlig uppsägning där jag skrev på att jag flyttar ut 1 juli.

Jag har hittat ett annat rum som jag måste flytta in i juni ( det gäller att hitta första möjliga lösning för att hitta bostad i Sthlm). Skulle vilja därför säga upp med 1 månad uppsägningstid ( innan april månad slutar) för att slippa betala dubbla hyror.

Har redan nämnt detta önskemålet men hon vill ha de 3 månadshyror som hon hade räknat med.

Hur är det med hyresgästen rättigheter om det är hyresvärden som först säger upp? När jag googlar mig fram så läste hag att :

Hyresvärden och hyresgästen kan avtala om vilka villkor de vill, så länge dessa villkor inte är sämre för hyresgästen än vad som gäller enligt lagen.

Av lagen följer att hyresgästen alltid får säga upp avtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen.

Kan ni bekräfta att jag har rättigheten att säga upp med en månad även om det i kontraktet stod : 3 månaders uppsägningstid?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga regler finns i lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) och 12 kap. jordabalken (hyreslagen). Privatuthyrningslagen reglerar inte alla situationer varför hyreslagen även är tillämplig vilket framgår av 1 § privatuthyrningslagen.

Hyresgästens rätt till en månads uppsägningstid kan inte avtalas bort

Precis som du säger är avtalsvillkor som, i jämförelse med bestämmelserna i privatuthyrningslagen, är till nackdel för hyresgästen utan verkan (2 § privatuthyrningslagen). Du som hyresgäst har en oinskränkt rätt att säga upp hyresavtalet en månad från närmaste månadsskifte efter uppsägningen (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Säger du t.ex. upp hyresavtalet 25 april så upphör avtalet att gälla 31 maj. Det är en rätt som din hyresvärden inte kan avtala bort. Även om du som hyresgäst kan säga upp hyresavtalet muntligt rekommenderar jag att du gör detta skriftligt så att du har bevis på när uppsägningen har skett (12 kap. 8 § hyreslagen).

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare