Kan min hyresvärd förbjuda mig att ha husdjur i lägenheten på grund av att djuren kan repa lägenheten?

Hej. Jag och min sambo har precis fått förstahandskontrakt i en hyreslägenhet. När vi passade min mammas hund kom hyresvärden och knackade på för att säga att vi inte får lov att ha husdjur i lägenheten. Han visade på annonsen att de skrivit ”inga husdjur tillåtet” och menade att de inte vill att djuren ska repa golven. I kontraktet står det däremot inget om förbud mot husdjur. Samt inget vi vetat om innan vi skrev på kontraktet. Så min fråga är, har hyresvärden verkligen rätt att säga åt oss att inte ha husdjur i lägenheten? Är det ett giltigt skäl att förbjuda husdjur för att undvika repor i golv? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av 12 kap Jordabalken (JB), även kallad för Hyreslagen.

Kan förbudet gälla trots att det inte står med i hyreskontraktet?

Hyresavtalet ska upprättas skriftligen om båda hyresgästen eller hyresvärden begär det, 12 kap 2 § 1 st JB. Det finns däremot inga krav på att hyresavtalet ska vara skriftligt vilket gör att såväl muntliga avtalsvillkor kan gälla. Eftersom förbudet mot djur framgick av annonsen kan man se det som att du “accepterade” avtalsvillkoret när du tackade ja till lägenheten och att villkoret på så sätt ingår i de hyresavtal du har med din hyresvärd.

Är hyresvärdens argument om djurförbud i lägenheten ett giltigt skäl?

Även om avtalsvillkoret rent tekniskt sett skulle ingå i hyreskontraktet måste ett förbud mot djur i lägenheten grundas i sakliga skäl, 12 kap 42 § 8 p JB. Detta kan exempelvis vara att lägenheten är särskilt anpassad för allergiker eller liknande. När det gäller din hyresvärds argument om att djuren kan orsaka repor i golvet bör nämnas att du som hyresgäst alltid har rätt att använda lägenheten på ett sätt som medför normalt slitage, 12 kap 24a § JB. Med normalt slitage avses exempelvis mindre repor i golvet. Om en hund skulle repa golvet kommer det antagligen inte vara en större repa än vad som är tillåtet inom ramen för normalt slitage. Av allt att döma verkar hyresvärden alltså inte ha sakliga skäl för att förbjuda dig att ha husdjur i lägenheten.

Mitt råd till dig är att kontakta din hyresvärd och om inte det hjälper kan du kontakta Hyresnämnden.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare