Kan min hyresvärd kräva att jag målar om väggarna i min hyresrätt till den ursprungliga färgen?

Hejsan!

Jag flyttade in i en hyresrätt 2019, som då var nyrenoverad med vitmålade väggar. Jag målade om väggarna i tre av rummen, utfört på korrekt sätt. Hyresvärden hade informerat om att jag inte fick måla om väggarna med hänvisning till att hyresrätten var nyrenoverad, men jag läste mig till i JB att jag visst har rätt att måla om ifall jag bekostade det själv - så därför målade jag om på egen bekostnad.

Nu ska jag flytta ut (28/2/2022) och hyresvärden säger att jag måste återställa alla rum till vitt. Jag hänvisade då till JB och att det i sådana fall är hyresnämnden som måste besluta om ifall de anser att de färger jag målat med inte är neutrala och sänker bruksvärdet på lägenheten.

Min hyresvärd säger att det inte stämmer och hänvisar till att färgerna inte är neutrala (enligt dem är enda neutrala färgen vit) och att jag får måla om hur mkt jag vill i min lägenhet, så länge jag återställer det till vitt innan utflyttningsdatum. De säger att det är standard överallt. De säger även att de i vissa fall godkänner ommålning, men att de inte tillåter det i deras nyrenoverade lägenheter.

Vem har rätt i detta fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga rör ommålning i en hyresrätt är det jordabalken (JB) som är aktuell.

Rätten att måla om i en hyresrätt

Enligt 12 kap. 24a § JB har bostadshyresgäster rätt att utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder, om det sker på egen bekostnad. Om lägenhetens bruksvärde minskar därigenom, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan. Bruksvärdet kan till exempel minska om man målar om i en extrem färg.

Bedömningen av om bruksvärdet har minskat och hur mycket hyresgästen ska ersätta hyresvärden med bedöms av hyresnämnden.

Måste du återställa väggarna till ursprungsfärgen?

Precis som du skriver i frågan har man som hyresgäst rätt att måla om i sin hyresrätt. Huruvida bruksvärdet har minskat i lägenheten efter det att du målat om några väggar i en brun färg, är upp till hyresnämnden att avgöra. Hyresvärden kan alltså inte bestämma att du måste måla väggarna vita igen.

Om hyresnämnden skulle anse att bruksvärdet har minskat, kommer du som hyresgäst vara ersättningsskyldig till hyresvärden med ett belopp som hyresnämnden bestämmer.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare