FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt07/03/2022

Kan mina barns mamma flytta utan mitt samtycke?

Hej!

Jag och ex (mamma till barnen) har två barn, 12 och 15 år gamla. Barnen går i skola där jag bor och jag är boendeförälder. Barnens mamma har valt att bo 25 km iväg i en annan stad/kommun. Det har hon gjort sedan separation för sju år sedan. Nu ska hon flytta ytterligare 25 km bort och avståndet mellan henne och barnens skola kommer nu att vara 50km. Jag anser givetvis att det här försvårar samarbetet. Hon har inte meddelat mig eller frågat mig (eller barnen) om flytten är ok. Måste inte jag som delad vårdnadshavare ge samtycke till en sådan flytt? Kan jag förhindra flytten? Hur?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om barn och vårdnad finns i Föräldrabalken.

Generella regler kring barns vårdnad

Det första grundläggande som kan sägas är att alla beslut som rör barns vårdnad, boende och umgänge (men även generellt) ska fattas i enlighet med deras bästa, 6 kap. 2 a § FB. I den här situationen måste alltså ni se till att barnens bästa kommer framför era egna viljor. Med tanke på barnens ålder skulle jag också säga att barnens egna åsikter och tankar bör tillmätas betydelse, vilket de ska göra enligt 6 kap. 2 b § FB.

När det gäller barn som har två vårdnadshavare är huvudregeln i svensk rätt att föräldrarna gemensamt ska fatta beslut som rör barnet, vilket framgår av 6 kap. 13 § första stycket FB som hänvisar till 6 kap. 11 § FB. Detta innebär att beslut som kan komma att påverka barnet eller dess framtid måste fattas gemensamt av båda föräldrarna och kräver därmed samtycke från den andra föräldern. Detta gäller även fast du är ensam boförälder, så länge ni har gemensam vårdnad. Generellt brukar en flytt utgöra ett sådant beslut som kan komma att påverka era barns skolgång och boendesituation, och som således kräver ditt samtycke.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis kan det konstateras att dina barns mamma inte får flytta utan ditt samtycke då det är ett beslut som rör barnens personliga angelägenheter.

Mitt råd till dig är att först, om du inte redan ha gjort det, att påpeka för barnens mamma att hon enligt lag måste ha ditt samtycke för att få flytta med barnen. Om ni tidigare har haft bra samarbete så lyssnar hon förhoppningsvis på detta. Med tanke på barnens ålder skulle jag även rekommendera att ni tillsammans eller var för sig pratar med dem och hör efter hur de känner kring situationen, och om ni alla tillsammans kan komma fram till en lösning som känns bra för er alla fyra.

Skulle dina barns mamma trots detta flytta så har du möjlighet att vidta rättsliga åtgärder. I sådant fall skulle jag rekommendera dig att ta hjälp av en av våra erfarna jurister här på Lawline för att gå vidare med frågan.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia WahlgrenRådgivare