Kan mitt permanenta uppehållstillstånd återkallas om jag arbetar utomlands och vad händer om det återkallas?

Jag tänker att jobba utomlands. Om jag stannar där för mer än 2 år finns det risk att jag förlorar mitt permanent uppehållstilsånd. Vad händer om man förlorar sitt permanent uppehållstillsstånd? Behöver man sälja sin lägenhet i Sverige då? Tack!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att du ska arbeta utomlands och du undrar vad som händer om du förlorar ditt permanenta uppehållstillstånd i Sverige. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av utlänningslagen (UtlL).

När kan ett permanent uppehållstillstånd återkallas?

Att få permanent uppehållstillstånd innebär en rätt att vara i Sverige under en obegränsad tid. Efter en person haft permanent uppehållstillstånd och varit bosatt i Sverige under en viss tid finns det möjlighet för personen att ansöka om svenskt medborgarskap.

I vissa situationer kan ett permanent uppehållstillstånd återkallas vilket innebär att det upphör att gälla. Det är migrationsverket som beslutar ifall det permanenta uppehållstillståndet ska återkallas ( 7 kap 8 § första stycket UtlL).

En av situationerna där ett permanent uppehållstillstånd kan återkallas är om personen flyttar från Sverige. Om personen vill ha sitt permanenta uppehållstillstånd kvar trots flytten från Sverige behöver personen anmäla det hos migrationsverket. Då får migrationsverket först återkalla det permanenta uppehållstillståndet först efter två år (7 kap 7 § UtlL). Enligt migrationsverkets hemsida kan en person vara borta i ett år utan att en anmälan behöver göras till migrationsverket för att behålla sitt permanenta uppehållstillstånd. Du kan läsa mer om detta och hur du ansöker om att få behålla ditt permanenta uppehållstillstånd ( i upp till två år) här.

Vad händer om man förlorar sitt permanenta uppehållstillstånd?

Om du bosätter dig utanför Sverige i mer än två år kan migrationsverket återkalla ditt permanenta uppehållstillstånd. Detta innebär att om du vill bosätta dig i Sverige igen i framtiden kommer du att behöva ansöka om ett nytt uppehållstillstånd. Migrationsverket kommer att kolla på om du har haft permanent uppehållstillstånd tidigare, hur länge du var bosatt i Sverige och i det andra landet samt vad du har för anknytning till Sverige m.m.

Det finns inget krav på att du måste sälja din lägenhet om du förlorar ditt permanenta uppehållstillstånd.

Sammanfattningsvis riskerar du att förlora ditt permanenta uppehållstillstånd om du bosätter dig utanför Sverige i mer än 2 år. Om du ska stanna mer än ett år men inte mer än två år behöver du anmäla det till migrationsverket för att inte riskera förlora ditt permanenta uppehållstillstånd. Om du förlorar ditt permanenta uppehållstillstånd behöver du ansöka om uppehållstillstånd på nytt ifall du i framtiden önskar att flytta tillbaka till Sverige.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om det är någonting annat du undrar över är du alltid välkommen tillbaka med en ny fråga.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare