Kan någon få reda på att jag begärt ut en allmän handling?

Hej jag undrar en sak

Om jag begär ut en dom på en person, finns det nåt sätt den personen kan få reda på att just jag begärt domen??? Är det en allmän handling att jag begärt ut den?

Måtte ni svara snabbt!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill begära ut en dom från en domstol, och du undrar om din begäran är en allmän handling och om det kommer framgå att du begärt ut den.

Allmänna handlingar

Envar har rätt att ta del av allmänna handlingar, med vid begränsning av sekretess (2 kap. 1-2§ tryckfrihetsförordningen). En dom vid en domstol är en allmän handling, då det är en handling som förvaras och upprättats hos en myndighet (2 kap. 3-10§ tryckfrihetsförordningen). Du har alltså som utgångspunkt rätt att få ut en dom vid en domstol, så länge den inte är skyddad av sekretess. Det är väldigt ovanligt att domar vid allmänna domstolar i sin helhet är skyddade av sekretess, ibland finns vissa sekretessbilagor separata till domen. Vid förvaltningsdomstolar och specialdomstolar kan det dock förekomma oftare att domarna är sekretessbelagda till skydd för enskildas person.

Får den berörda personen reda på att du begärt ut domen?

Huvudregeln är att om man begär ut en allmän handling, ska man få vara anonym. Detta innebär också att en myndighet inte heller får efterforska vem man är, eller vilket syfte man har med sin begäran, förutom att ta reda på om det finns hinder mot att lämna ut dem (2 kap. 18 § tryckfrihetsförordningen), exempelvis om det finns sekretess som täcker begäraren.

Du har alltså rätt att begära ut handlingen anonymt. Detta dokumenteras inte i målet på något sätt. Men beroende på hur du begär, skulle din begäran kunna utgöra en allmän handling. Om du har mailat domstolen, och mailet sparas, så utgör detta en inkommen handling som förvaras hos en myndighet, och då kan det utgöra en allmänna handlingar som vem som helst kan begära ut. Detta kan dock likt ovan, skyddas av sekretess, men det är något domstolen avgör i varje enskilt fall.

Sammanfattningsvis ska begäran om att få ut en handling inte dokumenteras hos domstolen, speciellt inte i målet. På det viset kommer personen målet berör inte kunna veta vem som begärt ut handlingen. Viss mailkorrespondens skulle dock kunna utgöra allmänna handlingar, och då kan personen i teorin begära ut domstolen mailkorrespondens och leta efter din begäran. Ett alternativ är att ringa till domstolen och begära handlingen eller besöka domstolen, alternativ låta en bekant göra det. Domstolen ska skydda din rätt till anonymitet. Anledningen till att jag inte kan ge dig något definitivt svar i sekretessfrågan, är för att det är en bedömning som varje myndighet gör i varje enskilt fall. Om du vill undvika att din begäran via mail sparas och kan begäras ut, bör du alltså ringa till domstolen och göra begäran eller besöka den!

Hoppas du fått någon vägledning i dina frågor, annars är du välkommen att återkomma till oss med en ny fråga!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare