Kan nya ägare reklamera tjänst som de inte köpt?

Jag är i byggbranschen och 2017 utförde jag en badrumsrenovering. Ett år sedan såldes huset till annan part än de jag utförde jobbet åt. Kan de nya ägarna nu reklamera jobbet från mig? Jag har aldrig haft något med dom att göra förut. Jag misstänker att de måste reklamera till den tidigare ägaren och inte till mig som hantverkare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt korta svar på din fråga är nej, de nya ägarna kan inte reklamera jobbet från dig.

Köp av fastighet
Vid husköp gäller 4 kap. jordabalken. Fastigheten är felaktig om den strider mot avtalet eller vad köparen rimligen kunnat förutsätta (19 §). Säljarens vetskap om felet har ingen betydelse för köparens rätt att få det ersatt, det är fortfarande ett dolt fel även om säljaren inte visste om felet. Det är alltså säljaren som kan bli ersättningsskyldiga vid fel på fastigheten oavsett om du utförde badrumsrenoveringen. Köparen till huset kan ha rätt till ersättning m.m. från de tidigare ägarna men inte från dig (19 §). Det behöver däremot bedömas som ett fel i fastigheten för att de nya ägarna ska kunna få ersättning av de tidigare ägarna.

Reklamation
Av ordalydelsen i lagen kan reklamationen däremot endast ske mellan konsumenten som köpte tjänsten och bolaget som utförde tjänsten (17 § Konsumenttjänstlagen). Är det däremot fel i tjänsten du utförde så kan tidigare ägare reklamera tjänsten till er.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare