FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/10/2022

Kan pedofili utgöra en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen och vilka omständigheter skyddar lagen emot?

Kan diagnosen pedofili räknas som en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen? Om så är fallet, vilka omständigheter skyddar lagen mot? T.ex. kan en arbetsgivare neka anställning för att de tror att pedofilen utgör en säkerhetsrisk? Eller kan en restaurang porta någon bara för att den är en pedofil? Blir det någon skillnad om pedofilen dessutom är dömd för ett relaterat brott eller inte?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på lawline med din fråga.

Kan diagnosen pedofili räknas som en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen?

Definitionen av en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen (DiskL) är “varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga som till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födelsen, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå,” ( 1 kap. 5 § p.4 DiskL). En Funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen kan exempelvis vara att man sitter i rullstol, eller att man har diagnosticerats med ADHD, dyslexi eller har sjukdomar såsom cancer med progressivt förlopp. En funktionsnedsättning är därmed något som en person har, inte något som en person är och syftar till att ens funktionsförmåga blir nedsatt.

Pedofili definieras vanligtvis som; en vuxen människas sexuella dragning till barn. Pedofili kan vara ett återkommande eller varaktigt tillstånd.  Det är inte ett fysiskt tillstånd utan ett psykiskt sådant. Psykiska funktionsnedsättningar kan exempelvis vara sådant som inryms inom neuropsykiatrin (ADHD, dyslexi, aspergers syndrom, tourettes syndrom och autism). Detta kan tala för att pedofili skulle kunna inkluderas såsom en funktionsnedsättning. Dock kan det ifrågasättas om pedofili bidrar till att personens funktionsförmåga är nedsatt eftersom pedofilin i sig inte borde påverka personens möjlighet att klara sig själv i det dagliga livet (såsom i arbetslivet, utbildning, fritids-och kulturaktiviteter mm.) Om pedofili kan räknas som en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen har inte bekräftats i förarbeten eller i praxis varvid det är svårt att rättsligt bedöma om pedofili kan utgöra en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen eller inte. Det har dock bekräftats att pedofili inte inkluderas i diskrimineringsgrunden “sexuell läggning” i förarbetena till diskrimineringslagen. Jag kan därmed inte göra en klar bedömning om det kan inkluderas eller ej. Trots svårigheterna att göra bedömningen gällande om pedofili kan utgöra en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen kommer jag besvara resterande del av din fråga.

Vilka omständigheter skyddar lagen mot?

Syftet med diskrimineringslagen är att motverka diskriminering och främja lika rättigheter oavsett funktionsnedsättning ( 1 kap. 1 § DiskL). Lagen ger skydd mot s.k. direkt diskriminering, indirekt diskriminering, bristande tillgänglighet, trakasserier, sexuella trakasserier och instruktioner att diskriminera (1 kap. 4 § DiskL). Direkt diskriminering innebär att en person missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan har behandlats i en jämförbar situation förutsatt att missgynnandet har samband med funktionsnedsättningen. Indirekt diskriminering innebär att någon missgynnas via ett krav eller förfaringssätt som framstår såsom neutralt men som kan komma att missgynna en person med funktionsnedsättning, förutsatt att det inte finns ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Detta innebär även att en arbetsgivare inte får diskriminera en person med funktionsnedsättning om denna person är arbetstagare, en arbetssökande, en praktikant eller är inlånad arbetskraft ( 2 kap. 1 § DiskL). Dock skyddar inte diskrimineringslagen emot särbehandling från en arbetsgivare om särbehandlingen har ett berättigat syfte och särbehandlingen utgör ett avgörande yrkeskrav som är lämpligt och nödvändigt (2 kap. 2 § DiskL).

Vanligtvis så har arbetsgivare en rätt att anställa vem dem vill. Dem får däremot inte bryta mot diskrimineringslagen. Detta innebär att man inte får neka en anställning till en person med funktionsnedsättning. Dock kan ett undantag göras om tjänsten kräver vissa kvalifikationer eller krav. Om en jobbsökande är pedofil eller har blivit dömd för pedofili kan därför arbetsgivaren ha rätt att neka personen anställning om anställningen innefattar arbete med barn. Arbetsgivaren har ett berättigat syfte med att neka anställning eftersom arbetsgivaren försöker förhindra att barnen eller ungdomarna utsätts för sexualbrott. Vid vissa anställningar exempelvis inom förskola, grundskola eller fritidshem krävs att den jobbsökande lämnar utdrag av sitt belastningsregister. Vid denna typ av anställning kan det därför få en betydelse om man är dömd för brott såsom sexualbrott eller barnpornografibrott eftersom en arbetsgivare har rätt att neka anställning på denna grund. Oavsett om pedofili utgör en diskrimineringsgrund eller ej kan en arbetsgivare därför ha rätt ett neka anställning till en pedofil om arbetet innefattar att man arbetar med barn eller ungdomar.

Kan en restaurang porta en person som är pedofil?

Vanligtvis har en restaurang rätt att porta vem dem vill, restaurangägaren har själv rätt att bestämma vilka kunder och vilka personer som man serverar eller betjänar. Däremot så föreligger ett förbud mot diskriminering (2 kap. 12 § DiskL). Detta innebär att man inte har rätt att neka en person med funktionsnedsättning inträde och service på en restaurang endast p.g.a. funktionsnedsättningen. Detta skulle utgöra en direkt diskriminering och är förbjudet. Om det däremot föreligger en annan grund såsom att en funktionsnedsatt person portas för att personen i fråga har varit våldsam eller berusad så kan det bedömas att portandet inte utgör diskriminering eftersom portandet inte hänförs till diskrimineringsgrunden. Eftersom det inte är klarlagt om pedofili kan räknas som en funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen går det inte att göra en bedömning över vad som rättsligt gäller.

Vad gäller sammanfattningsvis?

Sammanfattningsvis är det i nuläget inte klarlagt om pedofili kan anses utgöra en funktionsnedsättning eller ej enligt diskrimineringslagen. Om en pedofil ansöker om ett jobb som inkluderar att man arbetar med barn eller ungdomar har en arbetsgivare rätt att neka pedofilen arbetet oavsett om det kan ses som diskriminerande eller inte eftersom arbetsgivaren har ett berättigat syfte med diskrimineringen (att förhindra att barnen eller ungdomarna utsättas för sexualbrott). Om man har dömts för ett brott såsom sexualbrott eller barnpornografibrott som kan kopplas till pedofili så kan detta bli avgörande om man söker en tjänst som kräver att man lämnar uttag ur belastningsregistret. Restauranger får inte porta personer som har någon typ av funktionshinder om det är funktionshindret som är anledningen till att personen blir portad, det är dock inte bekräftat om pedofili inkluderas som funktionsnedsättning enligt diskrimineringslagen och därmed kan jag inte bedöma om det är olagligt för en pedofil att bli portad från en restaurang. Om du eller någon i din närhet anser sig ha blivit utsatt för diskriminering kan det vara en god idé att kontakta Diskrimineringsombudsmannen som kan pröva huruvida diskriminering föreligger.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänligen

Erika StålhammarRådgivare