Kan rökning anses vara en störning i hyreslagens mening?

Hej, jag bor i en hyresrätt och enligt fastighetsreglerna är det tillåtet att röka cigg i ens lägenhet eller ute på egen balkong. I mitt fall är det inte jag som röker. Däremot gör mina grannar det och deras röklukt kommer in i min lägenhet. Mina grannar röker 2-3ggr/dag. När deras röklukt kommer in i min lgh känns den av så pass starkt att man skulle kunna tro att ngn står inne i min egen lägenhet och röker fritt, vilket även folk som har varit på besök hos mig har bekräftat. Det känns minst sagt outhärdligt då det påverkar mitt mående negativt (ont i huvudet m.m). Att stänga igen balkongdörren och alla fönsterna i min lgh gör ingen skillnad. Har försökt ta tag i saken själv på olika sett. Jag har gjort serviceanmälan, sett till att få ventilationsfiltret utbytt, tänt doftljus, pratat med grannarna om saken, skrivit till fastighetsvärden (fick inget svar) osv. Ingenting har hjälpt. Jag vill bo kvar här men behöver bli kvitt den starka röklukten. Vad kan jag göra åt min situation? Går detta att lösas på något juridiskt sätt? Hälsningar, grannen D

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

Hyresförhållanden regleras i 12 kap. jordabalken (JB) vilket innebär att vi får vända oss dit för att se vilka skyldigheter och rättigheter man ska hyresgäst har.

Skyldighet att inte störa sina grannar

Som hyresgäst har man en skyldighet att inte störa sina grannar. De som bor i ens omgivning får inte utsättas för störningar i sådan utsträckning att det skäligen inte bör tålas. En störning är om det är skadligt för hälsan eller om bostadsmiljön försämras. Detta enligt 12 kap. 25 § JB

Vad som utgör en störning i lagens mening framgår inte helt klart, utan det är den allmänna uppfattningen om vilka störning man som boende i ett flerfamiljshus ska behöva tåla som avgör. När det kommer till rökning har det varit uppe för bedömning i domstol ett flertal gånger och det har i praxis slagits fast att man måste tåla att tobaksrök kommer inte från grannen genom till exempel ett öppet fönster. Domstolen anser då inte att man kan kräva varken den rökande grannen eller hyresvärden att vidta åtgärder. Detta gäller dock endast när dörrar eller fönster står öppna. Som du skriver i frågan kommer röken även in när det är stängt vilket skulle kunna utgöra en sådan störning som avses i 12 kap. 25 § JB

Om det förekommer störningar ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör, 12 kap. 25 § 2 st. JB

Kontakt med hyresvärden

Att prata med grannarna och förklara problemet är ett bra första steg för att göra grannarna medvetna om hur deras rökning påverkar dig. Som du skriver i frågan har det inte hjälp och jag skulle därför rekommendera dig att ta kontakt med din hyresvärd och förklara situationen samt se vilka (om några) åtgärder hyresvärden kan ta. En bedömning om huruvida röken i din lägenhet utgör en störning kan då göras.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare