Kan silverfiskar utgöra en brist i lägenheten och därmed berättiga till hyresnedsättning?

hej jag har nyligen flyttat in i en lägenhet och hittat silverfiskar i badrum, vardagsrum och sovrum. I kontraktet står det om hyresnedsättning. Om hinder eller men uppstår i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid lägenheten är i bristfälligt skick. Hyresgästen har inte rätt till nedsättning i hyran under den tid hyresvärden utför arbete för att sätta lägenheten i avtalat skick eller utför sedvanligt underhåll i lägenheten eller i fastigheten i övrigt eller vid utrotning av ohyra. Anticimex sa att troligtvis kommer silverfisk alltid finnas i byggnaden och går inte att få bort helt och att jag kommer se någon här och där även efter jag fått medel för att ta bort dem.

Min fråga är om jag har rätt till hyresnedsättning då ohyra redan fanns här innan jag flyttade in och kommer troligtvis inte försvinna helt och hållet ? Även att jag kommer bli tvungen med egna medel få bort ohyra genom foglim inköp av lukt som gör att ohyran håller sig borta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som hyresgäst i en hyreslägenhet regleras förhållandet mellan dig, lägenheten och hyresvärden i 12 kap. Jordabalken eller hyreslagen som den kallas i folkmun.

Vad krävs för att få hyresnedsättning

Oavsett om hyresvärden har avhjälpt felet så har du rätt till hyresnedsättning under tiden då lägenheten är i bristfälligt skick (12 kap. 11 § första stycket, tredje punkten JB). Detta gäller från den tiden du meddelande hyresvärden om bristerna. Även om det står i avtal att hyresnedsättning inte sker under tiden för avhjälpande så har du rätt till nedsättning även då. Detta på grund av att bestämmelserna i hyreslagen inte går att avtalas bort till hyresgästens nackdel (12 kap. 1 § femte stycket JB).

För att hyresnedsättning ska kunna bli aktuell krävs det att lägenheten har brister som funnits innan tillträdesdagen (12 kap. 11 § första stycket JB). Vad som här definieras som brister är att lägenheten vid tillträdesdagen inte är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 § JB). Skadedjur i lägenheten kan utgöra en sådan brist. Utöver det kan silverfiskar utgöra ohyra som likställs med brist/skada i lägenheten (12 kap. 17 § JB). För att ohyran ska kunna utgöra en brist eller skada på lägenheten krävs det att du som hyresgäst har lidit av deras tillvaro. Här kan mängden av ohyra och vilken ohyra det handlar om spela roll. Jag kan inte hitta något om hur rättstillämpningen ställer sig till just silverfiskar, men vägglöss, kackerlackor, myror och tvestjärtar har ansetts utgöra ohyra. Medan löss som parasiter på människor, malar och loppor inte har accepterats under ordet "ohyra". Silverfiskar är också något som kan hållas borta genom renhållning, omständigheterna i ditt fall - orsaken bakom att silverfiskar förekommer i bostaden - bör därför has i åtanke.

Du kan alltså argumentera för att silverfiskarna är en brist som innebär att lägenheten inte är i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (12 kap. 9 § JB). Och att det är ohyra som har varit till men för dig som hyresgäst (12 kap. 17 § JB). Rättsläget är osäkert när det kommer till silverfiskar och jag kan inte ge ett direkt svar om det rör sig om ohyra som är till men för hyresgästen eller inte. I synnerhet när det kommer till hyresnedsättning efter att behandling har gjorts och det bara finns några enstaka silverfiskar kvar.

Utöver det tar Anticimex upp på sin webbsidan att ett omfattande angrepp av silverfiskar kan vara tecken på fuktskador, speciellt om det finns silverfiskar i andra utrymmen än badrummet. Fuktskadorna i sig, snarare än förekomsten av silverfiskar, skulle i sådana fall utgöra en brist som kan medföra hyresreduktion (12 kap. 9 § JB).

En hyresgäst har rätt till ersättning för kostnader för att avhjälpa brister i lägenheten.

Du som hyresgäst får avhjälpa brister på hyresvärdens bekostnad (12 kap. 11 § första stycket första punkten JB). Om silverfiskarna anses utgöra en brist i lägenheten kan du alltså begära ersättning från din hyresvärden för kostnaderna för att åtgärda bristen.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare